Lidt over midnat den 13. juni 1996 var Garuda Indonesia Flight 865 planlagt til at lette fra Fukuoka lufthavn på Kyushu med retning mod Indonesiens hovedstad Jakarta. Under takeoff svigtede den ene af flyets tre motorer dog, og piloten valgte derfor at blive på jorden, hvor farten imidlertid var så høj, at han mistede kontrollen over flyet, der endte med at skride ud over landingsbanen, før det omsider standsede efter 620 meter. På det tidspunkt var landingsstellet allerede brækket af grundet det enorme pres, det var blevet udsat for i forsøget på at bremse flyet, og med landingshjulene borte begyndte flyet at falde fra hinanden, mens det skred hen over jorden. Først røg de to motorer under flyets vinger, før skroget blev splittet i tre dele, og som eskalering på det hele brød flyet tilmed også i brand med fyldte brændstoftanke.
Ud af de i alt 260 passagerer og 15 besætningsmedlemmer, som befandt sig ombord, var der tre mennesker, der aldrig nåede ud under evakueringen, mens 68 andre måtte behandles for kvæstelser og røgforgiftning. Flyets kabine udbrændte, og det stod derfor ikke til at redde. Årsagen til ulykken var piloten, der valgte at afbryde takeoff, mens flyet befandt sig i alt for høj fart. Flyet kunne sagtens være lettet med kun to motorer, og en nødlanding kunne derefter være foretaget, men piloten var bange for, at han kunne ramme bygninger, hvis han valgte at lette med et invalideret fly.
To af de omkomne blev dræbt, da landingsstellet blev mast op i kabinen, mens det tredje dødsoffer tilsyneladende mistede bevidstheden under ulykken og derfor blev brændt levende. Mange af de japanske passagerer udtrykte efterfølgende kritik rettet mod sikkerhedsinstrukserne ombord på flyet, som kun fandtes på indonesisk og engelsk, og siden da har flere flyselskaber, der flyver til og fra Japan valgt at inkludere japansk i deres sikkerhedsinstrukser, ligesom det er blevet almindeligt at flyve med mindst én japanskkyndig blandt kabinepersonalet.