Ginza-ulykken i Haneda lufthavn

Ginza-ulykken i Haneda lufthavn
Et billede af flyvraget

Ginza-ulykken i Haneda lufthavn

Den 26. august 1966 gjorde et passagerfly af typen Convair 880, kendt som Ginza, klar til at lette fra Haneda lufthavn i Tokyo. Under takeoff begyndte flyet dog at accelerere voldsomt, hvilket førte til, at det i fuld fart tippede mod venstre, hvorved den yderste motor på vingen ramte landingsbanen. Piloten prøvede at genoprette balancen ved at styre flyet over i den modsatte landingsbane, men på vejen kollapsede landingsstellet, således at flyets skrog kom i kontakt med jorden. Samtlige af flyets fire motorer faldt dermed af, og da det var fyldt med brændstof, brød det omgående i brand, hvilket endte med at koste alle de ombordværende livet.

Selvom der var tale om et passagerfly, så var der imidlertid ingen passagerer ombord, for der var nemlig tale om en prøveflyvning, hvilket vil sige, at der kun var en pilotelev og fire flyvesagkyndige med på flyet. Dette havde tidligere på dagen foretaget en rundtur mellem Hokkaido og Tokyo, før det blev udlånt til prøveflyvningen i Haneda lufthavn, hvor en ubrugt landingsbane desuden blev stillet til rådighed. Hvad der forårsagede ulykken er dog aldrig blevet opklaret, men netop fordi det var en uerfaren pilot, der stod for at lette flyet, så antager man, at dette var forklaringen på, hvorfor det gik galt. Efter ulykken begyndte man i Japan derfor at se nødvendigheden i at foretage prøveflyvninger uden for store internationale lufthavne med almindelig flytrafik.

Dette var desuden den fjerde store flyulykke i Japan i 1966, hvor over 300 mennesker mistede livet i fem forskellige ulykker.

Total Page Visits: 363 - Today Page Visits: 1