
Den 3. maj 1962 var hele tre tog involveret i en ulykke ved Mikawashima station i Tokyo, hvilket kostede 160 mennesker livet, mens 296 andre blev såret. Ulykken begyndte klokken 21.36, da et fragttog blev afsporet ved ankomsten til Mikawashima station, efter lokoføreren havde overset et rødt signal, hvilket fik det automatiske sikkerhedssystem til at omdirigere toget for at forhindre, at dette kolliderede med et passagertog, der på samme tid var ved at forlade stationen. Selvom et frontalt sammenstød blev afværget, da fragttoget skiftede spor, så medførte afsporingen imidlertid, at passagertoget alligevel kolliderede med det væltede fragttog, hvorved også dette blev afsporet.
Der var dog ingen dødsofre som følge af denne ulykke, men da man begyndte at evakuere passagerne, glemte man at indstille togtrafikken på strækningen, så mens redningsarbejdet stod på, ankom endnu et passagertog til stationen, hvor det ikke havde mulighed for at standse, før det kolliderede med det andet passagertog, som folk stadig var i gang med at forlade. Mens mange mennesker blev kørt ihjel, fordi de befandt sig på skinnerne, så døde endnu flere dog i de to tog som følge af sammenstødet, der altså sagtens kunne have været forhindret.
Året efter skete en lignende ulykke i Tsurumi, som kostede 161 mennesker livet, og disse to hændelser førte til, at man fremover altid har valgt at indstille togtrafikken i tilfælde af ulykker, og få år senere valgte man endda at implementere et sikkerhedssystem, der automatisk standser tog, hvis de passerer forbi et rødt lys.