SS Indigirka-forliset

SS Indigirka-forlisetSS Lake Galva var et damskib, der blev søsat fra USA i 1920, hvorefter det skiftede både ejere og navn, før det i 1938 endte i Sovjetunionen, hvor det kom til at hedde SS Indigirka. Allerede året efter mødte skibet dog også sit endelige, for mens det før var blevet anvendt som handelsskib, så blev det i Sovjetunionen ombygget, så det i stedet kunne benyttes til at fragte mennesker – nærmere betegnet fanger, som skulle benyttes som arbejdskraft under Anden Verdenskrig, hvor mandlige borgere var beskæftiget i Sovjetunionens krigsførelse. Skibet havde en fast rute mellem Vladivostok og fangelejre i Magadan og Kolyma, hvilket krævede, at man krydsede Det Okhtiske Hav – en rejse på lige knap en uge, og med lasten fuld af flere hundrede mennesker, var det en tur, som mange ikke overlevede.

Den 8. december 1939 drog SS Indigirka ud på sin sidste færd, da skibet lagde til kaj fra Magadan med kurs mod Vladivostok. Den 12. december blev skibet nemlig fanget i en snestorm nær Hokkaidos kyst, hvor det endte med at støde på grund, og af frygt for at fangerne ville benytte sig af situationen til at begå oprør og springe overbord, valgte man at låse dem inde, før skibet dog væltede om på siden og dermed kæntrede. Det forblev dog ovenvande, og besætningen på 39 mand samt 249 ombordværende fiskere kunne dermed blive reddet i land af nogle japanere, der kom dem til undsætning. På skibet var dog stadig over 700 fanger, som forblev stuvet sammen i bidende kulde over de næste tre dage, fordi man simpelthen ikke kunne finde ud af, hvordan man skulle redde så mange mennesker, hvoraf nogle af dem trods alt blev anset for at være farlige, selvom der faktisk var tale om folk, der var blevet løsladt fra fangelejren i Magadan, hvorefter de skulle sejles til Vladivostik for at leve resten af deres liv i frihed. Da man omsider fik taget sig sammen til at igangsætte en redningsaktion var det allerede for sent, for da man ankom til det havarerede skib, fandt man intet mindre end 740 lig, og iblandt disse var kun 28 stadig i live. Folk var frosset ihjel som følge af nedkøling, og de overlevende var ligeledes ramt af forfrysninger i en sådan grad, at en enkelt senere omkom af sine skader, mens andre blev invalideret.

Skibets kaptajn blev senere dømt til døden og henrettet for ulykken, og den ansvarlige fangevogter, der lukkede fangerne inde, blev idømt 8 års fængsel.

Total Page Visits: 13 - Today Page Visits: 1