Togulykken ved Aki-Nakano station

Togulykken ved Aki-Nakano stationDen 23. september 1926 klokken 21.30 kørte et passagertog fra Tokyo station med retning mod Shimonoseki station, hvor det efter planen skulle ankomme tidligt næste morgen. Der var altså tale om et nattog med 11 vogne, og ombord på disse var godt 100 passagerer, hvoraf flere af disse var personligheder med høj social status, idet toglinjen var en del af en international rute og blandt andet fungerede som en forbindelse mellem den japanske hovedstad og det asiatiske fastland sammen med en færge fra Shimonoseki. Tidligere på måneden var det sydlige Japan dog blevet ramt af oversvømmelser grundet enorme regnmængder, som havde svækket jordlaget i regionen – blandt andet i Hiroshima-præfekturet, hvor toglinjen skulle køre parallelt med en flod, der var gået over sine breder. Dette førte til et brud på jernbanen midt om natten mellem Aki-Nakano station og Kaitaichi station et stykke uden for Hiroshima, hvor en brandmand var til stede for at inspicere skinnerne og i den forbindelse opdagede, at en sektion af dem var sunket bort. Men inden han kunne få fat i en lygte og alarmere passagertoget, der allerede havde forladt Aki-Nakano station, så ankom det til de ødelagte skinner klokken 3.30, hvorved lokomotivet og de seks forreste vogne blev afsporet. Og fordi vognene var lavet af træ, så gik flere af disse i stykker, hvilket førte til, at i alt 34 af de ombordværende personer omkom – heriblandt to udlændinge og Kagoshimas daværende borgmester.

Ulykken førte til, at man begyndte at investere i togvogne lavet af stål, og så blev en række broer desuden opført på strækningen, ligesom jordlaget under skinnerne blev styrket for at forhindre fremtidige kollaps. Et mindesmærke til ære for ofrene blev samtidig opført ved Aki-Nakano station, hvor det endnu den dag i dag befinder sig.

 

Total Page Visits: 300 - Today Page Visits: 1