Tragedien i Nihonzaka-tunnelen

Tragedien i Nihonzaka-tunnelenKlokken 18.40 den 11. juli 1979 kørte to lastbiler sammen i den 2,5 kilometer lange Nihonzaka-tunnel, der er en del af Tomei-motorvejen i Shizuoka-præfekturet. Det, som umiddelbart var et almindeligt uheld førte i stedet til en af de største trafikulykker i Japans historie, for efter de to lastbiler var kollideret, blev to bagfrakommende personbiler og endnu en lastbil til en del af harmonikasammenstødet, da de ikke kunne nå at standse, før det var for sent. Føreren i den første lastbil overlevede, mens de to andre lastbilførere omkom på stedet. Det samme gjorde føreren og passageren i den ene af de to biler, mens tre personer derimod blev fanget i den anden af disse, og herfra kunne de til deres rædsel se, at ulykken havde ført til en brand, der hurtigt begyndte at sprede sig mellem de fem køretøjer grundet lækket benzin. 

Mens ilden fik fat og brændte de tre overlevende ihjel, så begyndte andre bilister og passagerer at forlade deres køretøjer i tunnelen, hvor ulykken havde ført til en massiv trafikprop, så det var umuligt at køre ud af den. Hundredvis af mennesker fik reddet sig ud i tide, og selvom tunnelen ellers var udstyret med det nyeste brandbekæmpelsesudstyr, så var dette ikke nok til at slukke branden, eftersom lastbilerne var fyldt med brandbart materiale, som holdt ilden i gang, mens antallet af biler blot fungerede som brændsel. Det tog derfor 62 timer, før brandvæsnet omsider fik slukket branden ved at begive sig igennem tunnelen med deres vandslanger, og da det omsider var lykkedes at få bugt med ilden, stod det klart, at ingen andre havde mistet livet, udover de syv personer, der var indblandet i selve ulykken. Dog var 173 køretøjer blevet totalsmadret, og det er således den anden største trafikulykke i Japan nogensinde baseret på antallet af involverede køretøjer.

 

Total Page Visits: 173 - Today Page Visits: 1