Ulykken på Nippori station

Ulykken på Nippori stationDet var ikke en helt normal morgen på Nippori station i Tokyo den 18. juni 1952. Skønt det var onsdag og det derfor var myldretid med mange folk, som skulle i skole og på arbejde, så var der ekstra mange passagerer på stationen på lige netop denne dag grundet et sammentræf af uheldige faktorer. Der havde i løbet af natten været brand i et af de elskabe, som styrede signalerne, så disse var ude af drift, og flere tog oplevede desuden tekniske problemer, så nogle af dem måtte aflyses. I alt fire tog blev sat ud af drift, hvilket påvirkede de forskellige linjer, så folk simpelthen måtte dirigeres over på de perroner, hvor togene havde mulighed for at køre.

På Nippori station betød dette, at passagererne i et holdene tog, som ikke havde mulighed for at køre videre, besluttede sig for at forlade toget for i stedet at begive sig over til en anden perron, hvor et tog ville ankomme og fortsætte videre i den retning, som passagerne skulle mod. For at komme frem til den pågældende perron skulle folk imidlertid passere over en gangbro, som blev proppet med mennesker, der skubbede og maste til hinanden, da de ville være blandt de første som kunne nå frem og komme ind i det med sikkerhed overfyldte tog. Tumulten resulterede imidlertid i en tragedie, for ved hjørnet af gangbroen, hvor der skulle drejes af til en trappe, gav væggen pludselig efter, og dusinvis af folk blev da skubbet ud over gangbroen, hvorfra de styrtede syv meter og fald direkte ned på skinnerne i selv samme øjeblik som toget begyndte at trille ind på stationen.

Mens det lykkedes for nogen at springe i sikkerhed i tide, så var andre dog blevet kvæstet eller slået bevidstløse i faldet, så de ikke havde mulighed for at flygte, og mens 6 af disse blev kørt ihjel af toget, så blev yderligere 8 personer såret i ulykken. For to af dem var skaderne dog så omfattende, at deres liv ikke stod til at redde, og det samlede dødstal nåede derfor op på 8. Ulykken havde selvsagt en indvirkning på den i forvejen ustadige togtratik, idet den ganske enkelt måtte indstilles i flere timer. Årsagen til denne var desuden, at gangbroen på Nippori station var blevet opført i 1928, og træværket var med tiden blevet så nedbrudt, at der ikke skulle meget til, før det gav efter. Da gangbroen blev proppet med mennesker, som pressede mod væggene, blev dette for meget for brædderne, som flækkede.

 

Total Page Visits: 82 - Today Page Visits: 1