Yoshiyuki Takadas død

Yoshiyuki Takadas dødDansetruppen Sankai Juku blev etableret i 1978 med speciale i den japanske danseform butoh, der beskæftiger sig med menneskets mørke sider, hvorved danserne fremstår groteske og ofte indgår i ekspressionistiske opførelser med et gotisk tema. De mandlige dansere i Sankai Juku var kendetegnet ved at være skaldede og optrådte som oftest halvnøgne med kroppen dækket af hvid bodypaint. Når de var på turne og ankom til en ny by, lod de typisk indbyggerne i denne vide, at de var kommet, ved at opføre et 30 minutter langt stykke kaldet Jomon Sho, som indebar, at fire dansere blev spændt ud fra toppen af en bygning med et reb, som de fik bundet fast om anklerne. Dette var også tilfældet, da truppen i 1985 lagde vejen forbi Seattle i USA, hvor de den 10. september gjorde klar til at opføre Jomon Sho på en offentlig gade, hvor hundredvis af mennesker forsamlede sig, da stykket begyndte omkring middagstid.

Jomon Sho er et udtryk for livet fra fødsel til død, og symbolikken i dette består i, at danserne påbegynder stykket i fosterstadie på toppen af bygningen, hvorpå de gradvist antager en lodret form, efterhånden som de bliver hejst ned mod jorden, hvor mødet med denne skildrer livets afslutning. For den ene af danserne endte det visuelle udtryk imidlertid med at blive bogstaveligt, for blot få minutter inde i forestillingen knak det ene af rebene, og danseren Yoshiyuki Takada styrtede 20 meter ned og ramte asfalten foran de forfærdede vidner og TV-hold, der fangede hele hændelsen på film. Selvom en tilstedeværende læge ilede Takada til undsætning og fik hjælp af vidner til at give ham kunstigt åndedræt, så stod hans liv dog ikke til at redde, og han døde senere på hospitalet af sine kvæstelser. Takada var blandt de oprindelige medlemmer af Sankai Juku, og efter hans død overvejede grundlæggeren Ushio Amagetsu at opløse truppen, men han blev opfordret til at videreføre den, så året efter var Sankai Juku atter på turne. Dengang var Jomon Sho ikke længere en del af showet, men gruppen har siden valgt at genoptage stykket som en del af deres opvisning. Ulykken i Seattle skyldtes, at kun et enkelt af de fire reb havde fået testet sin holdbarhed, og derfor var Yoshiyuki Takada sikker på, at rebet, som han fik bundet om fødderne, kunne holde til hans vægt. Da dette var sat til at symbolisere selve livet, blev ulykken samtidig et udtryk for, hvor skrøbeligt dette kan være.

 

Yoshiyuki Takadas død24total visits,1visits today