I september 2012 lancerede Burger King en burger kaldet Kuro Burger i sine japanske kæder. Kuro er det japanske ord for sort, for burgerne var nemlig sorte og skilte sig dermed markant ud blandt almindelige burgere, af hvilken grund de formåede at skabe overskrifter på verdensplan. Smagen var dog ikke anderledes, for bollerne var nemlig farvet sorte med brug af forkullet bambus, mens ketchuppen var farvet sort med brug af blæksprutteblæk. Det var derfor kun udseendet, der gjorde Kuro Burger speciel, men dette var altså nok til at fascinere folk, fordi man ændrede på det visuelle udtryk ved at gøre en burger sort.
Siden 2012 har Burger King i Japan lanceret flere sorte burgere - heriblandt en cheeseburger med sort ost, og de sorte burgere har også spredt sig uden for Japans grænser og sågar fundet vej til andre kæder, hvilket inkluderer McDonalds, hvor man ydermere lavede en modsætning i skikkelse af en hvid burger med sorte sesamfrø. I 2015 lancerede Burger King i Japan desuden en burger kaldet Aka Burger med røde boller og rød ost, fordi Aka betyder rød på japansk, og også denne burger tog McDonalds til sig, så farvede burgere generelt er blevet et udtryk for japanernes mod på at eksperimentere med veletablerede retter. Tendensen med at farve brød mørkt er eksempelvis også blevet anvendt i hotdogs, hvor også pølserne er farvet sorte.