Mainarizumu er et logikspil, der minder om sudoku. Spillet består nemlig af en plade med tomme felter, hvor man skal skrive tal i en vandret og lodret retning, hvor intet tal må gå igen på samme linje eller række. Antallet af felter er derfor også det antal tal, som man skal skrive, men i modsætning til sudoku, så står der dog ingen tal i felterne til at starte med. Ledetrådene findes i stedet imellem felterne, hvor der optræder cirkler med tal samt størrelsesforholdstegnene > og <.
> og < angiver, om tallet i et felt enten er større eller mindre end det, som står over, under, til højre eller til venstre for dette, alt efter hvor tegnet optræder, mens cirklerne med tal indikerer størrelsesforskellen imellem de to tal, der optræder i felterne på hver side. Hvis der eksempelvis står et 2-tal, og der står et 1-tal i det ene felt, så kan man derfor regne ud, at der skal stå et 3-tal i det andet. Man kan nemlig ikke vide, hvor det lave og det høje tal skal befinde sig, så hvis der derimod havde stået et 3-tal i det ene felt, kan man ikke være sikker på, om der i det andet skal stå et 1-tal eller et 5-tal. I sådanne tilfælde kan man derimod anvende cirklen til at bekræfte, om man er på vej mod den rette løsning, efterhånden som man får udfyldt de tomme felter med tal.
Mainarizumu findes i forskellige formater, men standardstørrelsen er et 7x7 format, mens sværhedsgraden er defineret af antallet af ledetråde, for eftersom felterne er tomme til at begynde med, så er der ikke andet at gøre end at give sig i kast med at skrive nogle tilfælde tal og prøve sig frem med disse. Det anbefales derfor at løse en Mainarizumu med brug af blyant, så man kan viske ud undervejs, men ellers findes der også digitale versioner.