Tatara-broen

Tatara-broenTatara-broen er en skråstagsbro beliggende i det japanske indlandshav, hvor den forbinder øerne Ikuchijima og Omishima. Broen er nu om dag en del af den kendte rute kaldet Shimanami Kaido, og Tatara-broen er således en af de broer, der gør det muligt at rejse mellem Honshu og Shikoku med bil eller på cykel. Med en længde på lige knap 1,5 kilometer er Tatara-broen den anden længste bro på Shimanami Kaido. På selve broen findes der i alt fire vognbaner (to spor i hver retning) og på hver side af disse er der kombineret gang- og cykelsti, som er adskilt fra vejen med autoværn. Oprindeligt var det planen, at Tatara-broen skulle have været en hængebro, men senere blev det altså besluttet at opføre en skråstagsbro i stedet.

Broen har to pyloner med en højde på 220 meter, og spændet imellem disse er 890 meter, hvilket er blandt de længste i verden for skråstagsbroer. Det tog seks år at opføre broen, der stod færdig i 1999, selvom man faktisk planlagde opførelsen af broen allerede i 1973. Tatara-broen er den fjerde bro, man passerer på Shimanami Kaido fra både Shikoku og Honshu, og det er faktisk denne bro, der udgør grænsen mellem Hiroshima-præfekturet og Ehime-præfekturet, idet Ikuchijima tilhører Hiroshima-præfekturet, mens Omishima er en del af Ehime-præfekturet.

 

Total Page Visits: 27 - Today Page Visits: 1