Togulykken ved Mitaka station

Togulykken ved Mitaka stationI sommeren 1949 blev Japans nyetablerede nationale jernbaneselskab Japan National Railways ramt af tre store ulykker, der den dag i dag fortsat forbliver et mysterium. Efter at have haft embedet i en måned forsvandt selskabets direktør, Sadanori Shimoya, i begyndelsen af juli hvorefter han blev fundet død på et jernbanespor næste dag. I august blev et tog afsporet ved Matsukawa station, hvilket kostede tre mennesker livet, men seks andre døde imidlertid også om aftenen den 15. juli, da et løbsk tog kørte af sporet ved Mitaka station i Tokyo. Der var tale om et passagertog med syv tomme vogne, der havde fået styrehåndtaget bundet fast, så det kunne holde en høj fart uden nogen mennesker ombord, og det var således også umuligt at standse det, da det ankom til Mitaka station, og hér gled af skinnerne, således at seks mennesker blev dræbt, mens 20 andre blev såret, da vognene kolliderede med stationsbygningen og væltede ud på gaden. Underligt nok var ingen af stationens fire betjente til stede, hvilket fik mange til at gisne om, at de på forhånd var blevet advaret om ulykken, der åbenlyst var sabotage. Hvem der stod bag, var der dog forskellige meninger om, men ikke desto mindre fik man foretaget hele ti anholdelser i sagen baseret på formodninger. Der var tale om 10 medlemmer af Japans kommunistiske parti samt Keisuke Takeuchi, der var det løbske togs faste konduktør. De 10 kommunister blev imidlertid løsladt, da man ikke kunne finde beviser imod dem, men Takeuchi endte derimod med at blive dømt til døden, da han ikke kunne redegøre for sin færden før ulykken. Ifølge ham var han på en badeanstalt med en ven, men den ven påstod, at de først mødtes efter ulykken, og den udtalelse blev den primære grund til, at man betragtede Takeuchi som gerningsmanden – den eneste af slagsen endda.

Takeuchi fortsatte med at erklære sig for uskyldig på dødsgangen, men til ingen verdens nytte. Han døde i fængslet af en hjernesvulst som 45-årig i 1967. Allerede dengang blev han af mange anset for at være uskyldigt dømt, og selvom sagen med togulykken ved Mitaka station officielt er opklaret, så bliver den ofte stadig betegnet som et mysterium, fordi én mands mulige handlinger ikke lader til at hænge sammen med de to andre sager, der i sommeren 1949 rystede Japan National Railways.

 

Togulykken ved Mitaka station45total visits,2visits today