Den 29. april 2012 mistede 7 mennesker livet i en busulykke på Kanetsu-motorvejen i byen Fujioka i Gunma-præfekturet. Der var tale om en natbus, der var kørt fra Kanazawa aftenen forinden, og som efter planen skulle ankomme til Tokyo næste morgen. Udover chaufføren var der 45 passagerer ombord på bussen, som blandt andet var på vej til Disneyland, da ulykken skete klokken 4.40. På dette tidspunkt mistede chaufføren kortvarigt herredømmet over bussen, mens han kørte over en motorvejsbro, hvor bussen først støtte mod et autoværn, inden den fortsatte videre og uheldigvis kolliderede mod siden af en tre meter høj betonmur, der gik direkte igennem bussen og delte både førerhuset og passagerområdet i to.
39 personer blev kvæstet, mens fire mænd og tre kvinder omkom på stedet, og de alle var passagerer, der befandt sig i venstre side af bussen, hvor betonmuren havde ramt flere sæder. Chaufføren formåede at overleve ulykken, og da der ikke blev fundet bremsespor på vejen, indrømmede han, at ulykken var hans skyld, fordi han simpelthen var faldet i søvn. Det blev efterfølgende konkluderet, at bussen havde ramt betonmuren med mellem 90 og 100 km/t.
Chaufføren kørte normalt kun bybusser, og det var hans første natrute mellem Kanazawa og Tokyo, hvilket uden tvivl var en af forklaringerne på, at han ikke kunne holde sig vågen, da han ganske enkelt ikke var vant til at køre om natten. Han blev alligevel anholdt og sigtet for ulykken, og to år senere blev han idømt ni års fængsel samt en bøde på 2 millioner yen. Ulykken førte desuden til flere afsløringer hos det pågældende busselskab, hvor flere svindelsager og brud på sikkerheden kom frem i lyset, og direktøren modtog derfor også en fængselsstraf. Ulykken kunne dog kun ske, fordi der var et mellemrum mellem autoværnet og betonmuren på motorvejsbroen, hvilket gjorde det muligt for bussen at kile sig ind imellem dem og direkte mod siden af betonmuren, der på den måde kunne penetrere sig vej gennem bussen. Over 5000 lignende mellemrum eksisterede på dette tidspunkt rundt omkring i Japan, og efter ulykken gik man straks i gang med at forlænge autoværnene, så lignende ulykker ikke kunne finde sted.