
Den 14. maj 1955 var en bus på vej mod byen Ishidoriya i Iwate-prefekturet, da den klokken 19.30 passerede over en træbro, som løb over Oi-floden. Hér kom der imidlertid en cyklist cyklende fra den modsatte retning, så chaufføren forsøgte at gøre plads ved at trække ind til siden, men desværre ramte han mod autoværnet, der gik i stykker, hvorved bussen gled ud over vejbanen, hvorfra den styrtede de syv meter ned i Oi-floden.
Det var dog ikke en helt almindelig rutebus, for denne var nemlig blevet lejet af en skole, idet der ombord på bussen befandt sig en skoleklasse bestående af 34 elever fra 6. klasse, som var på vej hjem fra en to dage lang skoleudflugt. Derfor var der også 12 familiemedlemmer, tre lærere samt en rektor, så der i alt var 50 passagerer ombord foruden chaufføren. Han overlevede dog ulykken, men denne kostede desværre 12 personer livet i skikkelse af 4 elever og 8 af deres familiemedlemmer.
Den 24-årige chauffør blev dog ikke stillet til ansvar for ulykken, idet man for det første betragtede ham som værende uerfaren, men herudover havde der også været tale om et tætpakket program, som var ved at nå til vejs ende, da ulykken hændte, så man erkendte, at han måtte være blevet stresset og udkørt af det program, som skolen havde lagt, og som han havde til opgave at følge.
Ulykken skete desuden i en uge, hvor flere skoleudflugter endte i tragedier. Tre dage før busulykken omkom mange børn nemlig, da færgen Shiun Maru forliste, og tre dage efter ulykken var over 800 skoleelever involveret i en togkollision i Numazu.