Shiun Maru-forliset

Passagerer forsøger at flygte fra den synkende færge

Det var tidligt om morgenen den 11. maj 1955, da færgen Ukou Maru forlod havnen i Uno på Honshu samtidig med at en anden færge kaldet Shiun Maru sejlede fra TakamatsuShikoku med 781 passagerer og 60 besætningsmedlemmer ombord. Der var tale om to jernbanefærger, der fragtede hele togsæt over det japanske indlandshav, idet færger fungerede som bindeleddet mellem de to hovedøer, da der dengang ikke fandtes nogen broer, som bandt dem sammen. Da de to færger lagde fra kaj, var området dog blevet overtaget af en tyk tåge, så sigtbarheden lå på omkring 500 meter, men på under en halv time faldt denne til 100 meter, hvilket resulterede i, at de to skibe kolliderede midt ude på havet, hvor det gik værst ud over Shiun Maru, der fik en lang flænge i skroget, hvorved færgen meget hurtigt begyndte at synke.

Kaptajnen på Ukou Maru reagerede straks ved at lægge skibet op langs Shiun Maru, så passagererne derfra havde mulighed for at flygte i sikkerhed, men på lige netop denne dag var skoleklasser fra fire grundskoler og mellemskoler på udflugt, og majoriteten af de knap 800 passagerer bestod derfor af børn, der havde svært ved at forholde sig til situationen uden vejledning fra voksne - hvilket der kun var få af i forhold til antallet af børn, og det betød, at forvirringen blandt disse var enorm. Ydermere var redningsveste placeret så højt oppe, at mange børn slet ikke kunne nå dem, og da personalet begyndte at dele redningsveste ud i hånden i stedet, var der også mange, der slet ikke vidste, hvordan de skulle putte dem på.

Skibet gik til bunds kun få minutter efter at være blevet ramt, og ud af de 168 mennesker, der endte med at miste livet, var 100 af disse børn, så der derfor var tale om lokale tragedier på de fire skoler, hvor de gik. Kaptajnen nægtede selv at forlade sit skib og gik derfor også ned med det, og med ham forsvandt ligeledes forklaringen på, hvordan ulykken kunne ske, da det var en uventet manøvre fra Shiun Marus side, der førte til katastrofen, for før da havde de to færger ikke ligget på kollisionskurs. Forliset blev desuden foreviget af en fotograf fra avisen Asahi Shimbun, der var sejlet ud for at dokumentere ulykken, og da billederne senere blev bragt, mødte dette stor kritik, idet folk mente, at man burde have hjulpet til i stedet for blot at agere vidne. En fisker hjalp for eksempel med at redde omkring 50 mennesker med sin båd.

Shiun Maru-forliset er et af de mest famøse skibsforlis i Japan, og ulykken var den femte i rækken på ruten siden Anden Verdenskrig, og den endte med at blive dråben i det bære, der fik den japanske regering til at planlægge en fremtidig broforbindelse mellem Honshu og Shikoku. Denne stod dog først færdig 33 år senere, da Seto Ohashi-broen åbnede i 1988. Mange af de børn, der døde i ulykken kom desuden fra skoler, hvor man ikke modtog svømmeundervisning, og de havde derfor aldrig lært at svømme, hvilket førte til, at svømning blev gjort til et obligatorisk fag i de japanske skoler, idet der samme år var en stor drukneulykke i Tsu, hvor 36 børn mistede livet under svømmetræning.

Total Page Visits: 915 - Today Page Visits: 1