F-100-styrtet på Okinawa

F-100-styrtet på OkinawaI 1959 var Okinawa okkuperet af USA, der efter Anden Verdenskrig havde anlagt flere militærbaser på øen. En af disse var Kaneda luftbasen, der oprindeligt blev bygget til japanske kampfly, og denne blev blandt andet anvendt til testflyvninger, hvilket også var tilfældet den 30. juni, da et fly af typen North American F-100 Super Sabre forlod basen om formiddagen med en enkel pilot ombord. Under flyvningen opstod der imidlertid mekaniske problemer, og da dette førte til røgudvikling i cockpittet, valgte piloten at flyve ud over havet og smide en 50 kilo tung bombe fra sig, før han benyttede sig af katapultsædet til at skyde sig selv ud af flyet, der dermed styrtede ukontrolleret, hvorved det satte kursen tilbage mod land, hvor det ramlede mod flere bygninger, der blev sat i brand – heriblandt en fyldt skole, hvor 11 elever mistede livet. Yderligere seks mennesker omkom som følge af flystyrtet og antallet af dødsofre kom dermed op på 17, mens 210 andre blev kvæstet. En 18. person døde dog som et resultat af forbrændinger 17 år efter ulykken i en alder af 23. Selvom både sårede og efterladte fik kompensation fra USA, så førte ulykken dog til øget modstand over for det amerikanske militær og dermed også protester om at lade Okinawa vende tilbage under japansk styre, hvilket dog ikke blev en realitet før 1972. I 1965 blev der rejst et mindesmærke til ære for ofrene, og ulykkesstedet har siden lagt grund til mindeceremonier. Ulykken er desuden bevet skildret i filmen Himawari fra 2012.

Total Page Visits: 262 - Today Page Visits: 1