Nadashio-ulykken

Fujimaru 1 bjærges

Nadashio var navnet på en ubåd tilhørende det japanske forsvar. Denne blev taget i brug i 1983 og blev 5 år senere kendt for en ulykke, der endte med at koste 30 mennesker livet. Denne skete den 23. juli 1988, hvor Nadashio forlod flådebasen i Yokosuka i Tokyo bugt klokken 7 og tog på en øvelsesmission i farvandet nær Izu-øerne med 74 mænd ombord. Omkring klokken 12.30 sluttede øvelsen, og man begav sig i den forbindelse tilbage mod Yokosuka.

En time senere noterede man sig to både på havoverfladen, hvor Nadashio på dette tidspunkt holdt til, og da de nærmede sig på hver sin side af ubåden, valgte man at slukke for motorerne og dirigere de to både udenom via brugen af en fløjte. Den ene af bådene - fiskerbåden Fujimaru 1 - reagerede imidlertid ikke på dette og fortsatte med at sejle mod ubåden, før den i sidste øjeblik begyndte at dreje til venstre, selvom Nadashio ellers havde bedt den sejle til højre. Dette resulterede i en kollision mellem Fujimaru 1 og Nadashio, og mens ubåden kun tog lidt skade, så blev fiskerbåden derimod væltet om på siden, så den begyndte at synke, og ombord på denne var 48 personer, hvoraf majoriteten af disse befandt sig under dæk, hvor de blev fanget, mens vandet begyndte at fosse ind på kun få minutter.

Besætningen på Nadashio igangsatte en redningsaktion til søs, samtidig med at der blev slået alarm, men de fleste overlevende blev faktisk reddet af andre skibe, der befandt sig i området, idet kun tre fiskere blev reddet af Nadashio. Det lykkedes at frelse 19 mænd fra forliset, men en enkelt af disse døde senere på hospitalet, så kun 18 af de 48 ombord på Fujimaru 1 overlevede. Af de 30 omkomne var 20 af disse stadig ombord på fiskerbåden, da man hævede denne den 27. juli. Herefter begyndte en langtrukken sag om skyldspørgsmålet, og efter nærmere undersøgelser blev det i 1992 afgjort, at kaptajnen på både Nadashio og Fujimaru 1 havde ansvaret for ulykken, hvilket førte til, at de begge modtog fængselsdomme. Ubåden blev taget ud af brug og sendt til ophugning i 2001.

 

Total Page Visits: 402 - Today Page Visits: 1