Togkollisionen på Kintetsu Nara-linjen

Togkollisionen på Kintetsu Nara-linjenDen 31. marts 1948 mistede 49 mennesker livet, da to tog kolliderede på Kintetsu Nara-linjen mellem Osaka og Nara. Ulykken skete under myldretiden klokken 7.51, efter bremserne på et eksprestog svigtede, mens det kørte igennem en tunnel med retning mod Kawachi-Hanazono station, hvor et andet tog netop havde sat passagerer af, da eksprestoget kom rullende imod det med en fart på omkring 75 km/t. De to tog kolliderede tæt på stationen, og fordi vognene var lavet af træ, så gik flere af disse i stykker, hvorved mange folk enten blev mast ihjel eller kastet ud. Begge tog var fyldt med mennesker, men mange flere kunne være blevet dræbt, hvis ikke lokoføreren og togføreren på eksprestoget havde nået at advare deres passagerer, der således kunne nå at forberede sig på kollisionen, inden den skete. Ingen af dem forlod førerhuset, og mens togføreren endte med at miste livet, så slap lokoføreren med en brækket kæbe.

Udover de 49 døde, så blev yderligere 282 såret i ulykken, som skyldtes overbelastning af togets i forvejen nedslidte bremsemekanismer, der derfor endte med at svigte, ligesom det desuden ikke var i besiddelse af en nødbremse, som ellers kunne have forhindret, at toget kom ud af kontrol, hvorved ulykken kunne have været afværget. I efterkrigstiden var der nemlig ikke råd til at vedligeholde de japanske tog, hvilket førte til flere ulykker – også på Kintetsu Nara-linjen, hvor to andre tog var brudt i brand i 1946 og 1947. I den første af disse ulykker mistede 26 mennesker livet, idet branden opstod i den samme tunnel, hvor bremserne på eksprestoget svigtede to år senere. I løbet af 1950’erne blev den japanske økonomi styrket, så der i denne periode blev råd til at forbedre det japanske jernbanesystem og sikkerheden på dette.

 

Total Page Visits: 162 - Today Page Visits: 2