AIBO

AIBOElektroteknikeren Toshitada Doi, var involveret i mange banebrydende projekter, mens han var ansat hos Sony i Japan, hvilket var medvirkende til firmaet blev en global spiller indenfor elektroniske produkter. I 1990’erne havde han en vision om, at udvikle robotteknologi til private hjem, men fordi teknologien på dette tidspunkt var alt for begrænset og dyr for den almindelige forbruger, så besluttede han sig i stedet for at udvikle robotter som underholdning. Dette resulterede i konceptet om robotkæledyr, og efter at have eksperimenteret med insektagtige robotter som prototyper, besluttede man sig i stedet for at fremstille en robot med form som en hundehvalp, som fik indarbejdet en software, så den kunne bevæge sig og reagere på lyde, præcis som en rigtig hund.

Denne robothund fik navnet AIBO, der på japansk betyder “partner”, men det er også en forkortelse af Artificial Intelligence Robot, og den første tilgængelige model kaldet ERS-110 blev sat på markedet i 1999, hvor 3000 eksemplarer blev solgt i Japan, mens 2000 eksemplarer blev sendt til USA. AIBO blev markedsført som verdens første robotkæledyr og kunne kun bestilles på internettet, hvor man meldte udsolgt efter 20 minutter. Prisen var 250.000 yen. Senere samme år kom den nye model ERS-111 dog på markedet i et langt større antal, og selvom prisen var den samme, så var funktionerne og designet en anelse anderledes. De første AIBO’er var kendetegnet ved at være grå uden øjne, og de kunne foretage et bredt udvalg af bevægelser som at gå, sidde, dreje med hovedet, åbne munden, logre med halen og give pote, ligesom de tilmed kunne lege med bold og spise ben samt afspille lyde. Hundene var ydermere udstyrret med varmecensorer, berøringscensorer og mikrofoner, der gjorde det muligt for dem at reagere på beføling og kommandoer. En AIBO havde en tænd- og slukknap på brystet og krævede to batterier, der kunne holde i 1,5 time. Senere blev det muligt at genoplade selve robotten, efterhånden som nye modeller blev opfundet og sendt på markedet, hvilket også førte til, at AIBO fik nye designs og med tiden begyndte at ligne en rigtig hund. AIBO var også foreløberen til andre robotter, som efterfølgende blev sendt på markedet som underholdningsmaskiner for almindelige mennesker.

Selvom AIBO i visse lande blev solgt som legetøj til børn, så var den faktisk tiltænkt alle aldersgrupper, og særligt mænd har valgt at investere i en AIBO grundet det teknologiske aspekt, ligesom den høje pris gør robotterne værdifulde, så mange vil mene, at de ikke bør leges med af små børn. For nogen er AIBO et samleobjekt, og originale modeller kan derfor sælges for store summer.

Total Page Visits: 22 - Today Page Visits: 1