Kaiju

Kaiju betyder direkte oversat "et underligt bæst" og er en betegnelse for alle levende væsner, der adskiller sig fra det naturlige. Det vil sige, at varulve, vampyrer og Bigfoot går under kategorien kaiju. I moderne tider er udtrykket dog endt med at blive synonym for de gigantiske monstre, der optræder i japanske film, hvor Godzilla nok er det mest kendte eksempel på en kaiju. Af samme grund har katastrofefilm, hvor kæmpemonstre går amok, fået genrebetegnelsen "kaiju".

Den første Godzilla-film blev udgivet i 1954, men Godzilla var dog ikke den første kaiju, man fik at se på det store lærred, for ideen til dette monster stammede nemlig fra Hollywood, hvor King Kong havde fået stor succes allerede i 1933. King Kong er faktisk også en kaiju, men fordi der er tale om et monster, hvis oprindelse ikke er japansk, så er det sjældent, at den bliver betegnet som en kaiju. King Kong har imidlertid også optrådt i kaiju-film sammen med Godzilla, og den var desuden også inspirationen bag Japans første kaiju-film, der allerede blev udgivet i 1934, hvor en gigantisk Buddha-statue huserede Japan. Denne film blev altså udgivet 20 år før den første Godzilla-film, men den gik tilsyneladende tabt under Anden Verdenskrig og eksisterer således ikke mere.

Det karakteristiske ved kaiju-film er, at kæmpemonstre invaderer storbyer og begynder at smadre ting - tilsyneladende uden grund, mens menneskeheden kæmper for at nedlægge dem. Andre gange slås kaijuer mod hinanden og skaber således ravage. Kaijuer kommer i alle mulige former lige fra øgler og drager til møl og planter, og det er ikke altid, man får at vide hvor de stammer fra, eller hvordan de i det hele taget er blevet til. Uvisheden og manglen på mening er et særligt kendetegn ved kaiju-film, hvor de store monstre både spiller hoved- og skurkerollen, men alligevel får man ikke fortalt deres historie. Pludselig er de der bare, og det er dette moment af at være uforberedt og forsvarsløs, der er det bærende element i kaiju-genren, eftersom disse sådan set spiller på menneskets behov efter at være magtfuld og besidde kontrol.

I nyere tid har især rumvæsner erstattet kaijuer som filmmonstre for at bygge videre på den frygt det er at stå over for noget fremmed og stærkere end en selv, men et af de karakteristiske kendetegn ved kaiju-genren er, at dette som oftest er en del af vores egen verden, så man altså aldrig kan føle sig tryg i denne. Overordnet set kan man derfor kalde kaijuer for en legemliggjort metafor for de katastrofer og tragedier, der altid rammer os som menneskehed, og som ødelægger vores samfund og tilværelse, men trods omfanget af ravage og fjendens størrelse, så formår vi altid at bekæmpe den og komme videre.

Af den grund er kaijuer nemlig populære i Japan, fordi man historisk set altid har været nødt til at rejse sig oven på katastrofer - primært naturkatastrofer, men i nyere tid også krig. Godzilla er eksempelvis et fysisk symbol for en atombombe - eller atomenergi generelt - og dens hærgen mod menneskeheden er således en påmindelse om faren ved atomvåbens altødelæggende kraft. Af den grund bliver Godzilla også ved med at eksistere og vende tilbage, for så længe der findes mennesker, så findes der også trusler mod freden og sikkerheden.

Total Page Visits: 1166 - Today Page Visits: 2