10.000 skridt om dagen

10.000 skridt om dagenNu om dage oplever man, at mange folk er fokuseret på at få gået et bestemt antal skridt om dagen – nærmere betegnet 10.000 skridt, da dette anses for at være det ideelle tal, hvis man gerne vil holde vægten stabil og kroppen sund. Da det er umuligt at tælle så mange skridt om dagen, sørger folk for at holde styr på deres skridt via blandt andet skridttællere, motionsure eller apps, så de kan være sikre på, at de når deres daglige mål. Men faktisk er dette slet ikke en moderne trend, og så bunder den endda ikke i forskningsstudier, som påviser en gavnlig effekt ved at gå 10.000 skridt om dagen. I stedet er dette bare et praktisk tal, som man i 1960’erne tog udgangspunkt i, da man i Japan lancerede den moderne skridttæller, som dengang var kendt som manpo-meteret, eller manpo-kei, hvilket direkte oversat betyder “10.000 skridt”, hvorved dette altså var et slogan for at markedsføre skridttælleren.

I 1964 var Japan dog vært for OL, så i denne periode var et udbredt fokus på motion i Japan, så det at gå 10.000 blev en landsdækkende tendens via lanceringen af manpo-kei. Senere bredte både skridttællere og konceptet med 10.000 skridt sig så til resten af verden, hvor det særligt i Vesten er blevet populært at opfordre til at gå 10.000 skridt om dagen, hvilket mange helse-eksperter og fitness-udøvere sågar opfordrer til. Problemet er bare, at der ikke er noget bevis for, at lige netop dette tal er specielt gavnligt, ligesom man heller ikke forbrænder synderligt mange kalorier ved at gå. Det kræver derimod at man får pulsen op. At gå er kort sagt noget, som mennesker er designet til, så det er ikke en aktivitet, der er specielt anstrengende, hvilket også er grunden til, at det sagtens kan lade sig gøre at gå 10.000 skridt om dagen, uden at man bliver overbelastet.

Men at gå er ikke desto mindre med til at stimulere kroppens kredsløb, ligesom man kan opnå mental tilfredsstillelse, så det er gavnligt for helbredet at holde sig i bevægelse – der er bare ingen grund til at tage 10.000 skridt om dagen, eftersom dette ikke er andet end en over 50 år gammel myte fra en japansk reklamekampagne. Mange har dog brug for et mål, hvis de skal opnå resultater og holde fokus, så de 10.000 skridt om dagen er generelt også bare endt med at blive et udbredt tal “at gå efter”, ligesom når man løber et bestemt antal kilometer eller løfter et bestemt antal kilo.

Total Page Visits: 41 - Today Page Visits: 1