Cencoroll 2

Original titel: Senkororu 2 Type: Spillefilm Studie: Aniplex Instruktør: Atsuya Uki År: 2019 Genre: Fantasy, action, sci-fi Spilletid: 45 minutter Tilgængelig på dansk: Nej Baseret på: Efterfølger til kortfilmen Cencoroll, der blev udgivet i 2009
Cencoroll 2 tager udgangspunkt i den virkelige verden, men foregår i et lowfantasy-univers, hvor der i det skjulte eksisterer overnaturlige væsner med særlige evner. Karakterdesignet er anatomisk realistisk, bortset fra meget smalle skuldre i forhold til hovedstørrelser, og der optræder desuden nogle gange overdrevne og sjove ansigtstræk, men både øjen- og hårfarver er naturlige. Handlingen udspiller sig kort efter slutningen af den første film i serien, hvor Yuki og Tetsu lever livet videre med Cencoroll, indtil det viser sig, at der er flere af de mystiske monstre, da disse simpelthen er en del af en hemmelig organisation.
Der er gået ti år fra den oprindelige film blev udgivet til en efterfølger omsider blev lavet, og trods den lange tid imellem, så er dette faktisk en succesfuld 2'er, der formår at holde sig til universet og bygge videre på det. Det skyldes nok også, at Cencoroll var en kortfilm på 30 minutter, mens Cencoroll 2 varer 45 minutter, så sammen fungerer de nærmest som en hel spillefilm, hvilket nok også er grunden til, at de blev udgivet sammen under titlen Cencoroll Connect. Alt er stort set blevet bevaret lige fra stil og animation og sågar til stemmerne, der slet ikke virker anderledes, selvom stemmelæggerne er blevet et årti ældre. Denne film besvarer heller ikke spørgsmålet om, hvad pokker Cencoroll i det hele taget er for noget, men det passer nu også meget godt med lidt mystik, men egentlig handling kan man ikke ligefrem sige, at filmen indeholder. Ligesom med 1'eren er man blot en flue på væggen i en kortvarig og isoleret fortælling med en gruppe personer, som man ikke lærer særlig meget at kende, så det er action og kreativitet, der sælger filmen.
Favoritkarakter: Cenco Plot: 8/10 Karakterer: 7/10 Stemmer: 8/10 Animation: 8/10 Stil: 7/10 Overordnet karakter:

7/10

Cencoroll 2