Jin-Roh

Original titel: Jinro Type: Spillefilm Studie: Production I.G Instruktør: Hiroyuki Okiura År: 1999 Genre: Action, romantik Spilletid: 102 minutter Tilgængelig på dansk: Undertekst Baseret på: Mangaen "Kerberos Panzer Cop", der første gang blev udgivet i 1988 af Mamoru Oshii
Jon-Roh foregår i en alternativ udgave af 1950'ernes Japan, men i realistiske rammer, hvor der hverken findes overnaturlige egenskaber eller væsner. Karakterdesignet er desuden også meget realistisk uden nogen unaturlige ansigtsudtryk eller bevægelser. Fuse er med i en specialstyrkeenhed, der blandt andet har til formål at bekæmpe terrorisme. En dag er der dog en pige, der begår selvmord foran ham, og derefter begynder Fuse at se hendes ansigt overalt, hvilket hæmmer ham i hans stilling.
Hvis bare denne film var lige så god, som den er flot, for jeg elsker virkelig det realistiske karakterdesign - særligt Fuses er jeg helt vild med, for det er generelt sjældent, at japanere tegner japanere, som ligner japanere. Jeg ville ønske, at der fandtes mere anime, der anvendte et lige så realistisk karakterdesign, for det gør bare universet mere troværdigt. Ulempen ved karakternes naturtro udseende er imidlertid også, at deres udtryk er meget begrænsede og til dels dukkeagtige og følelseskolde. Det passer jo sådan set også til personerne og deres miljø, men det bliver en meget sløj fornemmelse at se filmen, fordi der simpelthen mangler noget decideret menneskelighed. Det er virkelig sjældent, jeg siger det, men Jin-Roh trænger til et skud Hollywood, som kunne være med til at tilføje handlingen lidt spænding, for godt nok er det en både drabelig og kompleks fortælling, men plottet virker ikke synderligt medrivende, fordi det fortælles i et meget sløvt tempo, så der faktisk ikke sker ret meget i filmen. Den drukner i metaforen om Rødhætte og ulven, som filmen egentlig er en genfortælling af. Symbolik er okay, men når man i 1½ time bliver tvangsfodret med paralleller mellem filmens handling og det ældgamle eventyr, så bliver det for meget. Filmen handler ikke om meget andet end bedrag på et politisk og personligt plan, og det virker mere, som om at den skulle være lavet til en serie, før den virkelig ville fungere for mig. Halvdelen af filmen består af vilde og blodige actionscener, mens den anden halvdel består af skjulte intriger, og der mangler ligesom et element, der får de to aspekter til at mødes på et medrivende og interessant plan.
Favoritkarakter: Fuse Plot: 5/10 Karakterer: 5/10 Stemmer: 9/10 Animation: 9/10 Stil: 10/10 Overordnet karakter:

6/10

Jin-Roh