BOAC Flight 911

BOAC Flight 911
Billeder af det styrtende fly

 

BOAC Flight 911

Den 5. marts 1966 styrtede BOAC Flight 911 af flytypen Boeing 720 ned nær Fuji-bjerget i Japan, og alle 124 ombord blev dermed dræbt. Der var tale om 11 besætningsmedlemmer og 113 passagerer, hvoraf størstedelen af disse var amerikanere, som havde været i Japan i forbindelse med en firmasponseret rejse til Asien, der skulle fortsætte med en tur til Hong Kong. Blandt de omkomne var der tilmed 26 par, hvilket betød, at i alt 63 børn blev gjort forældreløse, og den canadiske drag queen Sonne Teal, som var på en international turné, mistede desuden også livet i ulykken. Flere filmfolk, som befandt sig i Japan under en research til James Bond-filmen You Only Live Twice, skulle også have været ombord på flyet, men endte med at aflyse turen.

Flyet lettede som planlagt fra Haneda Lufthavn i Tokyo klokken 14.00 med retning mod Hong Kong, men da det passerede over Fuji-bjerget blev det i fem kilometers højde ramt af voldsom turbulens, der fik flyet til at falde fra hinanden i luften og styrte ned. Først knak halefinnen af, hvilket forhindrede piloterne i at holde flyet stabilt, hvorefter alle fire motorer gik ud, før flyet brød i brand og begyndte at styrtdykke. Øjeblikket blev tilfældigvis fanget af en fotograf, der formåede at tage billeder af det brændende fly, mens det faldt ned fra himlen over Fuji-bjerget. Den officielle forklaring på flystyrtet er derfor, at stærk vind ikke blot pressede flyet til det yderste, men også ud over dets grænser, og forbedringer af Boeing 720 blev derfor igangsat. Eftersom flyet var faldet fra hinanden i luften, befandt både vrag- og menneskerester sig inden for en radius af otte kilometer, hvilket gjorde oprydningsarbejdet tl en langsommelig affære.

Flystyrtet var det tredje i Japan i 1966 og skete mindre end 24 timer efter et andet flystyrt, da Canadian Pacific Air Lines Flight 402 aftenen forinden styrtede ned ved Haneda Lufthavn, hvorfra BOAC Flight 911 lettede. Her omkom 64 af de i alt 72 ombordværende, og under en reportage af ulykken dagen efter, kunne man på videoptagelser af vraget på landsingsbanen se BOAC Flight 911 gøre klar til at lette i baggrunden, uden at nogen kunne vide, at samme skæbne ville overgå dette fly.

 

Total Page Visits: 833 - Today Page Visits: 1