Den 21. juni 1995 lettede All Nippon Airways Flight 857 fra Haneda lufthavn i Tokyo med retning mod Hakodate lufthavn på Hokkaido. Ombord på flyet var 15 besætningsmedlemmer og 351 passagerer, men i blandt disse befandt sig dog den 53-årige Fumio Kutsumi, der klokken 11.45 valgte at kapre flyet ved at påstå, at han var medlem af den nyreligiøse sekt Aum Shinrikyo, der få måneder forinden havde begået et terrorangreb ved at udlede nervegassen sarin i Tokyos metrosystem. Kutsumi viste, at han ligeledes var i besiddelse af sarin samt sprængstof, og tog kontrollen over flyet ved at true med at forgifte alle ombord eller tilmed sprænge flyet i luften.
Han havde dog ikke i sinde at gøre brug af flyet, idet dette fik lov at lande i Hakodate klokken 12.42 som planlagt, men hér valgte han imidlertid at holde de 365 ombordværende som gidsler med kravet om, at myndighederne skulle løslade Aum Shinrikyos leder Shoko Asahara. Kutsumi krævede samtidig, at flyet skulle fyldes op med brændstof, så det kunne vende tilbage til Tokyo, men dette fik politiet forhindret ved at trække forhandlingerne ud i timevis til langt ud på natten, hvor man klokken 3.42 besluttede sig for at storme flyet og anholde Kutsumi. Foruden en enkelt passager, der fik lidt knubs, var der ingen, der kom til skade under gidseltagningen.
Det skulle efterfølgende vise sig, at Fumio Kutsumi var en psykisk syg mand, der var på orlov fra sit arbejde grundet hans mentale problemer, og at han slet ingen forbindelser havde til Aum Shinrikyo. Det såkaldte sprængstof var helt almindeligt ler, mens posen med sarin blot var vand. I 1997 blev Kutsumi idømt 8 års fængsel for flykapringen, men efter at have appelleret dommen blev den i stedet forlænget til 10 års fængsel, ligesom han desuden blev dømt til at betale 53 millioner yen i erstatning til All Nippon Airways.