Paladsparken i Tokyo

For at kunne nå mit fly hjem dagen efter, tog jeg fra Osaka tilbage til Tokyo, hvor ferien var startet for en uge siden. Mit hotel, hvor jeg skulle tilbringe min sidste nat i Japan, befandt sig i nærheden af Narita lufthavn, hvilket var praktisk i forhold til transport, eftersom mit Rail Pass udløb denne dag. De fleste lufthavnshoteller stiller nemlig gratis bustransport til rådighed for deres gæster.

Turen til Tokyo varede omkring 2½ time, og det regnede på hele vejen. Også da jeg ankom til Tokyo øsede det ned, så det var slet ikke vejr til at gå rundt og se på seværdigheder. Heldigvis befinder Tokyo Paladspark sig lige i nærheden af Tokyo Station, så jeg valgte at gøre dette til min sidste destination.

Det praktiske ved regnvejr er, at der er færre folk på gaderne, så paladsparken var næsten mennesketom, og den var faktisk ret flot i regnvejr, eftersom det våde stenunderlag gav en genspejlende effekt som en sø. De omkringliggende bygninger er høje, men de må faktisk ikke være højere, fordi man ikke vil have, at folk skal kunne kigge ind i kejserfamiliens private haver. Modsat Amalienborg, så er paladset i Japan nemlig spærret af for offentligheden, så man ikke kan nærme sig det, men udelukkende betragte det på afstand.

Paladsparken i Tokyo

Det blev ved med at regne, så jeg returnerede til Tokyo station, hvorfra jeg tog et lokaltog til Narita lufthavn. Herfra gik der en gratis bus direkte til mit hotel, hvor jeg tjekkede ind sidst på dagen og tilbragte resten af søndagen. Hotellet lå ret afsides, så der var ikke meget at se. Der var udsigt til bambusskove og bjerge, så jeg i ro og fred kunne bearbejde de mange indtryk, jeg havde fået i løbet af den seneste uge. Selvom jeg havde været mange steder og købt en del, så havde jeg stadig penge tilbage, som jeg brugte i lufthavnen dagen efter.

Jeg skulle helt sikkert tilbage igen næste år. Japan var endnu bedre, end jeg havde drømt om. Hvad der havde været en håbløs længsel udviklede sig til en forelskelse. Det jeg kom til at savne mest var den venlige betjening i butikkerne samt de lave priser. Noget andet er hele transportsystemet, der fungerer perfekt. Stationerne er rene og sikre. Personalet viser respekt og er hjælpsomme. Passagerer er høflige og viser hensyn – de taler fx. ikke i mobil eller hører høj musik. Jeg er ret meget antiryger, men blev aldrig udsat for passiv rygning. Folk ryger ikke, imens de går på gaden eller befinder sig på tæt befolkede steder. Der er godt nok rygervogne i tog og rygerværelser på hoteller, men når folk er udenfor står de afsides og får en cigaret og skodder den i en medfølgende pung som de pakker i lommen. Automater overalt og døgnåbne butikker er også noget man kan savne herhjemme, når man kommer sent hjem og bare godt kunne bruge noget at gnave i på vejen. Og så er japansk natur bare guddommelig og alsidig i kontrast til Danmarks flade og ensformige landskaber.

Dagens højdepunkt: Paladsparken i Tokyo er gigantisk og et smukt syn selv i regnvejr

Dagens gode minde: Det var lidt specielt at se en togvogn, der kun var forbeholdt kvinder.

Dagens forbrug på seværdigheder: 0 yen.

Dagens gode råd: Man kan ikke komme tæt på kejserpaladset i Tokyo, men paladsparken er et besøg værd alligevel, hvis man er i nærheden.