I Iya-dalen på Shikoku løber Iya-floden, som man før i tiden har passeret via broer lavet ud af slyngplanter. Engang var der 13 af denne type broer rundt omkring i dalen, men i dag er der kun tre tilbage, som nu er blevet forstærket med wirere, idet de fungerer som turistattraktioner. Broerne bliver renoveret hvert tredje år med nye slyngplanter, som bliver høstet i dalen, hvor de bearbejdes og samles i løbet af vinteren, så de tre broer fremstår intakte. Den længste af broerne er Iya Kazurabashi, der står for sig selv og samtidig er den mest populære, idet den ligger nærmest offentlig transport, hvorimod de to andre broer befinder sig dybere inde i dalen, hvor de står side om side og fungerer som et par - af hvilken grund de er kendt som mandebroen og kvindebroen.
Disse kaldes dog tilsammen Oku-Iya Kazurabashi, og i modsætning til Iya Kazurabashi, som man kun kan passere én gang efter at have købt adgang, så er det muligt at passere Oku-Iya Kazurabashi-broerne flere gange og udforske dem nærmere, når der først er købt billet. De to broer ligger nemlig på et stisystem, der gør det muligt at passere dem fra begge sider, ligesom man kan beundre den ene af broerne fra den anden eller begge fra floden, der løber under dem. Mandebroen har en længde på 44 meter, mens kvindebroen er præcis halvt så lang med en længde på 22 meter. Ved siden af de to broer finder man desuden en traditionel svævebane kaldet Yaen, der består af to wirere, der er spændt ud over floden med en lille vogn påspændt, som man kan placere sig selv i og med håndkræft passere floden ved at trække i et tilhørende reb og på den måde transportere sig selv over på den modsatte side. Oprindeligt blev denne type svævebaner brugt til at fragte varer, men i dag er der tale om en aktivitet, som de besøgende kan more sig med.
Det er uvist, hvornår og hvorfor broerne i Iya-dalen blev opført, men en populær fortælling handler om Heike-klanen, der søgte tilflugt i dalen efter nederlaget til Genji-klanen i slutningen af 1100-tallet. For at kunne beskytte sig mod fremmede valgte klanen at bygge broer af slyngplanter, så de nemt kunne ødelægges, hvis nogen prøvede at passere dem. Den dag i dag bor der stadig efterkommere af Heike-klanen i Iya-dalen.
Oku-Iya Kazurabashi er et stop på en busrute, der går fra Kubo, hvor det er muligt at komme til med en anden bus, der går fra Awa-Ikeda, Iya-Guchi og Oboke station. Mens denne bus går fire gange om dagen, så går bussen fra Kubo dog kun to gange om dagen i weekender og på helligdage fra april til november.