Haiku-morderen

Haiku-morderenOm aftenen den 21. juli 2013 blev brandvæsnet kaldt ud til en brand i to huse i landsbyen Mitake i Yamaguchi-præfekturet, hvor der dengang boede 12 indbyggere, hvoraf langt de fleste var ældre mennesker over 70. Tre af disse blev dog fundet døde i deres udbrændte hjem, men efterforskningen skulle imidlertid vise, at de alle var blevet dræbt, før brandene startede, og at disse desuden var blevet påsat – muligvis i et forsøg på at skjule den omfattende forbrydelse. Yderligere to beboere blev desuden fundet dræbt i deres hjem, så antallet af ofre altså nåede op på fem, mens en sjette beboer, den 63årige Kosei Homi, var forsvundet fra byen, og eftersom hans lig ikke var at finde, gik politiet ud fra, at han måtte være gerningsmanden – primært fordi, der på hans hus hang et haiku-digt, hvor han inddirekte tilstod, at branden var hans værk, hvilket har ført til, at han siden er blevet kendt som haiku-morderen. En menneskejagt gik derfor i gang, og efter fem dage på flugt blev Kosei Homi omsider fundet i bjergene kun iført undertøj. Han valgte at tilstå drabene på sine fem naboer, og blev i 2015 dømt til døden.

Kosei Homi var oprindeligt flyttet til Mitake for at passe sine aldrende forældre, men han blev hurtigt træt af det isolerede landsbysamfund og foreslå derfor de andre beboere, at de sammen skulle forsøge at modernisere det. Det ville de ældre mennesker dog ikke, og de valgte derfor at udstøde Homi fra fællesskabet, hvorved han kom til at bo i byen uden at være i social kontakt med sine naboer. Dette fik det til at slå klik for Homi, der i 2013 fik nok, da han midt om natten valgte at invadere fem af sine naboers hjem og smadre deres kranier med et stykke brænde, mens de lå og sov. Sagen skabte forargelse i Japan – både på grund af dens brutale karakter, men også grundet den forudgående konflikt, der endte med at sætte fokus på et udbredt samfundsproblem i Japan, hvor social udstødelse er et gennemgående fænomen i miljøer præget af sociale normer, der bestemmer om man er en del af fællesskabet eller ej. Eftersom det var ældre mennesker, der boede i Mitake, blev disse gjort til et bevis på, at der er tale om gammeldags overbevisninger, som stadig er en del af det japanske samfund og derfor er med til at sprede ufred i dette – blandt andet i form af mobning på skoler og arbejdspladser. Så Kosei Homi blev et eksempel på, hvordan dette altså kan have konsekvenser. Tsuyama-massakren i 1938, hvor Mutsuo Toi dræbte 30 beboere fra sin landsby, var blandt andet også et resultat af social udstødelse, hvilket også var foranledningen til, at Masumi Hayashi i 1998 forgiftede sine naboer under en sommerfest.

Noget andet, der fik stor medieopmærksomhed var Kosei Homis hund, Olive, som han havde efterladt i sit hjem. Olive blev hentet af myndighederne, men døde utroligt nok af et slagtilfælde et minut efter at dens ejer var blevet anholdt. Før da havde den flittigt ventet på, at han skulle vende tilbage.

 

Total Page Visits: 252 - Today Page Visits: 1