Kapringen af Japan Airlines Flight 351

Kapringen af Japan Airlines Flight 351Den 31. marts 1970 blev Japan Airlines Flight 351 kapret af medlemmer fra et forstadie til Japans Røde Hær, der beordrede piloten til at flyve til Nordkorea. I stedet fløj han dog til Sydkorea, hvor passagererne blev løsladt, og de vendte efterfølgende tilbage til Japan ombord på et andet fly, der i 1972 ville styrte ned i Moskva. 22 dage forinden – den 6. november 1972 – havde selv samme fly dog spillet en rolle i en anden flykapring af et helt andet Japan Airlines-fly, der på dette tidspunkt havde fået nummer 351. Dette Japan Airlines Flight 351 lettede fra Haneda lufthavn i Tokyo med retning mod Fukuoka, da en enkelt maskeret mand pludselig invaderede cockpittet og beordrede piloten til at flyve til Cuba, hvor han ønskede at søge asyl. Piloten nægtede imidlertid at følge ordre, for eftersom der var tale om et indenrigsfly, var der slet ikke brændstof nok til en tur over Stillehavet. Flykapreren krævede af den grund, at piloten vendte tilbage til Haneda lufthavn, hvor der blev slået alarm, og politiet var således til stede, da flyet landede.

Flykapreren krævede en million dollars i kontanter samt et fuldt optanket fly stillet til rådighed, hvilket blev det fly, der to år forinden havde fragtet gidslerne fra det første Japan Airlines Flight 351 tilbage til Japan fra Sydkorea. Men selvom han tilsyneladende fik, hvad han ønskede, så viste det sig dog, at politiet havde tænkt sig at pågribe flykapreren, netop som han skulle til at bevæge sig imellem de to fly, hvilket lykkedes for dem, og manden blev derfor anholdt uden at nogen kom til skade. Man kunne herefter konkludere, at flykapreren var en japansk mand bosiddende i USA, som ikke var tilknyttet nogen terrorgruppe, ligesom han heller ikke havde været i klammeri med loven før, men alligevel valgte han altså at tage drastiske metoder i brug, blot fordi han ønskede at slå sig ned i Cuba. Flyet, der blev stillet til rådighed, ville som nævnt styrte ned i Moskva senere på måneden, hvilket ville koste 62 mennesker livet, og samme dag som flykapringen fandt sted omkom 30 mennesker desuden, da der opstod brand på et tog i Hokuriku-tunnellen.

Total Page Visits: 15 - Today Page Visits: 1