9. april 2017: Fra Kansai til Hiroshima

På denne dag besøgte jeg:

-Tennoji-templet i Osaka

-Heijo-paladset, Nara Park, Todaiji og Kufukuji i Nara

-Byodoin i Uji

-Hiroshima

Ankomst til Kansai Lufthavn

Shittenoji-templet

Dette var min tredje tur til Japan, som denne gang foregik med Finnair, der desværre havde overbooket deres fly, så jeg ikke kunne vælge en plads under elektronisk checkin. Dog fik jeg alligevel kapret mig et vinduessæde via deres hjemmeside. Jeg havde i denne omgang planlagt at rejse rundt i det sydlige Japan, af hvilken grund jeg skulle til Kansai Lufthavn, hvor jeg landede klokken 9. Der er tale om en kunstig ø, der er lavet ude på havet et stykke fra kysten. Under landingen kunne jeg se hundreder og atter hundreder af delfiner, der boltrede sig ved overfladen, hvilket var et utroligt syn fra de højder - også selvom de egentlig bare lignede fisk.

Det første, jeg gjorde efter landingen, var at få hentet mit Rail Pass, hvorefter jeg hoppede på et tog til Osaka. Her skulle jeg nemlig skifte til et tog, der skulle bringe mig videre til Nara, men inden da valgte jeg at slå et hurtigt smut forbi Shitennoji-templet.

Videre til Nara

Heijo-paladset

Shittenoji-templet ligger meget praktisk tæt på Tennoji station, så det var nemt lige at gå hen og få set bygningerne, og så skulle jeg ellers videre til Nara, hvor jeg egentlig havde været året før, men dengang fik jeg desværre ikke set alt det jeg ville, så derfor havde jeg hjemmefra planlagt at besøge byen igen, hvilket var muligt at gøre på min første dag, fordi jeg landede tidligt, samtidig med at Kansai lufthavn befinder sig i samme region som Nara. Meget tid gik dog på togturen, så da jeg ankom til Nara, var det blevet over middag, men der var stadig nogle timer tilbage, hvor jeg kunne nå at opleve lidt af hvert. Det første, jeg gerne ville se, var det gamle kejserpalads, eftersom Nara engang fungerede som Japans hovedstad. Dog er der intet andet tilbage fra dengang end selve paladsgrunden, men her har man dog opført et par rekonstruktioner af paladsbygningerne, som man mener, de har set ud.

Billede fra Nara Park

Paladsgrunden viste sig at være enorm, og den er frit tilgængelig for offentligheden, så den fungerer sådan set mest af alt som en park. Der var en jernbane, der kørte igennem området, hvor der også var moseområder og naturlig plantevækst. Der var faktisk ikke meget, der indikerede, at der var tale om en historisk grund, udover nogle menneskeskabte forhøjninger og ryddede områder, der som noget af det eneste gav indtryk af, hvor stort paladset i sin tid har været. Ved synet af de store rekonstruktioner midt i det helemåtte man gøre brug af sin fantasi og forestille sig, hvordan der i sin tid har set ud. Jeg havde heldigvis kun pakket en rygsæk med mig, så det var ret nemt at komme hurtigt rundt, men fra paladsgrunden var der dog et stykke vej til Nara Park, der var næste stop. Jeg var imidlertid landet i Japan, mens kirsebærblomsterne var i fuld flor, så der var masser af kirsebærtræer at beundre på vejen.

Todaiji

I Nara Park var der ligesom sidste år fyldt med mennesker, hvor de fleste var interesseret i de tamme hjorte, som der naturligvis skulle tages billeder af og med. Sidste år var Todaiji-templet ved at blive renoveret, så dengang undlod jeg at lægge turen forbi, og derfor blev Todaiji-templet mit første stop denne gang. Desværre skulle der vist være en eller anden koncert, for der var fyldt med stole foran en scene ved selve tempelbygningen, så det var ikke rigtig muligt at få et godt indtryk af templet ude fra. Man kunne dog stadig passere templet, men inde i det var der proppet med folk - primært asiatiske turister, der var kommet for at se templets berømte Buddha-statue, der er blandt de tre mest kendte i Japan. Der var imidlertid mange andre statuer, og folk både bukkede og bad, nærmest hver gang de passerede en, så statuerne fungerede som en flaskehals.

Næste stop: Uji

9. april 2017: Fra Kansai til Hiroshima

Efter besøget ved Todaiji, gik jeg tilbage gennem Nara Park og slog også et smut forbi Kofukuji-templet, før jeg vendte tilbage til stationen og tog toget tilbage i retning mod Osaka. Det var dog stadig lyst, så jeg valgte at gøre stop i byen Uji, så jeg kunne nå at besøge Byodoin-templet, før det lukkede. Uji er kendt for at være byen, hvor en stor del af handlingen i Fortællingen om Genji udspiller sig, og derfor er der et monument ved floden, der løber gennem Uji, som forestiller den kvindelige forfatter bag historien, der opfattes som verdens første moderne roman. Et stykke derfra ligger Byodoin-templet, og fordi det var blevet sent på dagen, var der heldigvis ikke så mange mennesker, selvom det ellers var søndag. Byodoin-templet er mest af alt kendt for sin Fønix-hal, der er opført ved en lille dam, hvilket gør den til et eftertragtet mål for fotografer, lidt ligesom den gyldne pavillon i Kyoto.

Fra Uji tog jeg så toget til netop Kyoto, men herfra skulle jeg dog videre med shinkansen, fordi mit hotel befandt sig længere mod vest i Hiroshima. Her havde jeg valgt at overnatte de kommende dage, så jeg havde en central base i forhold til de aktiviteter og ture, jeg havde planlagt på den første halvdel af min ferie. Desværre svigtede GPS'en på min mobil, og da det var blevet mørkt, var det lidt svært at finde rundt ved ankomsten til Hiroshima, men ved at sammenligne omgivelserne med dem på kortet fandt jeg til sidst frem til hotellet, hvor jeg fik værelse på tredje sal. På vejen slog jeg et smut forbi en butik og købte noget mad, men da jeg havde låst mig ind på mit værelse, var det første, jeg gjorde, som altid at tage et langt bad, og så skulle jeg ellers have en masse søvn, så jeg kunne undgå jetlag og være frisk nok til dagen efter.

Forrige rejse - Næste dag

Dagens højdepunkt: Selvom det ikke er et populært sted, så er de gamle paladsgrunde i Nara alligevel et spændende sted. Mest af alt fordi de enorme bygninger står placeret i et enormt, nøgent område, der både giver et indblik i fortiden, men samtidig gør en opmærksom på, at den ikke eksisterer mere.

Dagens gode minde: Synet af hundredvis af delfiner i havet under landing i Kansai lufthavn.

Dagens forbrug på seværdigheder: 1100 yen.

Dagens gode råd: Lad være med at slæbe for meget bagage med til Japan. Det er besværligt at slæbe rundt på. Brug i stedet tiden på at gå rundt og få set ting.