14. april 2017: Nagoya og Takayama

På denne dag besøgte jeg:

-Osu Kannon og Nagoya-borgen i Nagoya

-Takayama Festival i Takayama

Nagoya-borgen

Dagen starter i Nagoya

Jeg havde brugt næsten alle mine penge dagen forinden, så det første jeg gjorde, da jeg forlod mit hotel om morgenen, var at tage forbi 7Eleven og hæve 10.000 yen. Det var det laveste beløb, jeg kunne vælge. Jeg havde slet ikke behov for så mange penge, men så havde jeg da nogle til næste gang, jeg skulle til Japan. Efterfølgende gik jeg lidt rundt i Nagoya, hvor jeg først besøgte templet Osu Kannon, inden jeg begav mig mod byens borg, hvor der var en renovering i gang. Det var desuden lige blevet besluttet, at borgen skulle rives ned og genopbygges ud fra dens oprindelige design, da man er i besiddelse af de originale planer, der gør det muligt. Så jeg er glad for, at jeg nåede at besøge denne udgave, der trods alt stod ret flot med sine grønne tagplader.

Af sted til Takayama

Udsigt fra toget til Takayama

Efter at have besøgt Nagoya-borgen tog jeg videre til stationen, hvor jeg hoppede på et tog til Takayama i nord. Byen er kendt for at holde en af Japans tre største festivaler, som tilfældigvis faldt, imens jeg var af sted, så jeg havde hjemmefra planlagt, at jeg gerne ville opleve festivalen, selvom det var en to timer lang togtur dertil. På vejen har man dog mulighed for at betragte det storslåede landskab, når man kører parallelt med en kæmpe flod.

Festivalen varer kun to dage, og jeg ville helst undgå at besøge den på en lørdag, hvor flere folk har fri, så jeg valgte at tage dertil på førstedagen om fredagen. Alligevel var byen proppet med mennesker, hvilket var lidt ærgerligt, for det gjorde det sværere at beundre de ældgamle bygninger, som Takayama blandt andet er kendt for.

En gade i Takayama

Det var tydeligt, at det er en populær festival, for hver eneste gade var overrendt og der var kunder i alle butikker. I en enkelt gade var der oven i købet sat ekstra boder op, hvor der blev solgt snacks, som man kender det i danske forlystelsesparker, ligesom det var muligt at spille spil og vinde præmier. Her var der primært fyldt med børn, så det mindede mest om et tivoli.

En af festivalens attraktioner er byens paradevogne, der kun sættes til udstilling i gaderne under de to årlige festivaler. Normalt står de udstillet indendørs. Jeg havde kun regnet med, at der var tale om et par stykker, men der var en hel del flere af de udsmykkede vogne med de storslåede udskæringer og det dragende pynt. På nogle af dem sad mekaniske dukker, der blev sat til at optræde i en time fra klokken 14, men lige netop de vogne var omringet af mennesker, så det desværre ikke var til at se noget, da showet begyndte.

Paradevogne

Takayama-festivalen minder ikke ligefrem om den stereotype udgave af japanske festivaler med kimonoer og dans. Den kan mest beskrives som en folkefest, hvor der er gang i hele byen. Desværre er Takayama en stor landsby, så der er ikke meget plads til de moderne forhold med mennesker i tusindvis. Derfor var det lidt svært at nyde stemningen, der for mig var urolig og stressende, og jeg kunne ikke rigtig tage mig sammen til at se Takayamas seværdigheder eller sågar prøve at finde frem til det optog, der er en del af festivalen. Hvert et skridt var simpelthen som et møve sig ud gennem en overfyldt elevator, så jeg havde ikke noget imod at tage hjem, før solen gik ned. Stationen var desuden også spækket med turister, for togene til og fra Takayama kører kun få gange om dagen, så jeg var heldig at få en vinduesplads på begge strækninger.

Det var da meget sjovt at prøve at opleve en japansk festival, men det er ikke ligefrem noget, jeg vil stræbe efter at prøve igen. Måske en mere lokal en af slagsen, der ikke giver en socialfobi eller klaustrofobi, eller måske en der udelukkende består af opvisninger, så man kan sidde stille. Tumult er ikke noget, jeg nyder, hvilket jeg også fik bekræftet om aftenen, hvor det var lidt svært at falde i søvn, for mit hotel befandt sig i et kvarter med mange barer, og eftersom det var fredag, var der endnu mere gang i den end dagen før. Jeg havde dog brug for søvn, for næste dag var min sidste i Japan for denne gang, og den kommende nat skulle tilbringes i Kansai lufthavn.

Dagens højdepunkt: Det var faktisk togturen til Takayama, der var mest betagende, da man havde mulighed for at beundre både floder, bjerge og kløfter

Dagens gode minde: De udsmykkede vogne til Takayama-festivalen er virkelig smukke og mindeværdige.

Dagens forbrug på seværdigheder: 500 yen.

Dagens gode råd: Husk at japanske festivaler er menneskemagneter.