19. april 2019: Mito og Hitachi Seaside Park

På denne dag besøgte jeg:

Mito:

-Kairakuen

-Art Tower Mito

Hitachinaka:

-Hitachi Seaside Park

Første stop: Mito

Jeg stod i den uvante situation, at jeg faktisk havde nået at besøge alle de steder, jeg havde planlagt hjemmefra. Jeg kunne derfor vælge at gøre, hvad jeg havde lyst til på denne dag, og fordi jeg endnu ikke havde besøgt Ibaraki-præfekturet, så endte jeg med at planlægge en tur til Mito. Jeg havde aftenen forinden samlet information om togtider og lignende, så jeg var forberedt på at tage af sted fra morgenstunden af, og heldigvis går der tog fra Tokyo og direkte til Mito. Dog skal man reservere plads, og desværre var toget så fyldt, at jeg ikke fik nogen vinduesplads. Det var derfor en lidt kedelig rejse på den time, som det tager at komme fra Tokyo til Mito, og under rejsen var temperaturen rent ud sagt eksploderet, så den allerede havde rundet 20 grader, selvom klokken ikke engang var 9 endnu. Jeg havde heldigvis iført mig shorts og havde T-shirt på under min jakke, men mens jeg lignede noget fra en sommerferie, så gik japanerne stadig rundt i store jakker - et syn som jeg aldrig rigtig kan vænne mig til.

Kairakuen

Bambusrør i Kairakuen

I Mito ville jeg besøge Kairakuen, der er en af Japans tre bedste landskabshaver. Tidligere på ugen havde jeg besøgt Kenrokuen i Kanazawa og i 2017 var jeg i Korakuen i Okayama. Desværre er Kairakuen mest kendt for sine blommetræer, der allerede havde blomstret, men til gengæld er den i modsætning til de to andre haver gratis at besøge. Fra Mito station kan man vandre direkte til Kairakuen på et landstykke, der løber parallelt med en flod, der senere bliver til en sø, hvilket minder om en tur rundt om søerne eller Kastellet i København. Strækningen er kun åben for gående og cykler, og så er man omgivet af træer til begge sider, så det er generelt en parklignende stemning. Midt ude i den store sø er desuden et enormt springvand, der sprøjter vand ud i forskellige stråler i forskellige intervaller, så mens man vandrer mod haven er det ret sjovt at se på.

Selve Kairakuen er faktisk splittet op af en motorvej, som man skal passere via en gangbro. Den side, jeg befandt mig på havde ikke så meget at se udover træer og lidt statuer, så jeg passerede hurtigt broen for at komme over til den del af haven, der var mere japansk i sit udseende. Her var tilklippede træer og buske, damme, bambuslunde og en bygning, der som det eneste koster penge at besøge. Der var også mindre skovarealer med skygge, og her var blandt andet også en naturlig kilde, som man kunne drikke vand fra. Fordi det var tidligt på dagen, så var der ikke så mange mennesker endnu, så store dele af haven kunne jeg nyde helt for mig selv.

Mens jeg alligevel var i Mito ville jeg gerne et smut forbi Art Tower Mito, som jeg havde set på min tur mod Kairakuen. Det er et kulturcenter med et ret så karakteristisk tårn, der snor sig mod himlen og derfor fremstår skævt fra visse vinkler. Fordi tårnet er 100 meter højt var det ret nemt at finde, og da jeg ankom fik man et helt andet indtryk af det, når man kiggede op på det nedefra, da det nærmest så ud til at vælte. Jeg havde dog ikke tid til at begive mig op i tårnet, for jeg skulle nemlig skynde mig videre til stationen, så jeg kunne komme med et tog videre til nabobyen, hvor jeg ville besøge Hitachi Seaside Park. Denne ligger faktisk ikke i Hitachi, men derimod i Hitachinaka, der er en helt anden by, og denne var endestationen på toglinjen fra Mito.

Art Tower Mito

Påskeliljer i Hitachi Seaside Park

Hitachi Seaside Park

Jeg havde skyndt mig, fordi man skal med bus til Hitachi Seaside Park, og det passede lige med, at jeg skulle vente på en i ti minutter efter at være steget af toget. Foruden mig var der mange andre, der havde fået den ide at tage til Hitachi Seaside Park, så da bussen kom blev der kamp om pladserne. Dog var det en helt almindelig bybus, så nogen skulle af undervejs, så i sidste ende havde alle passagerer heldigvis en siddeplads. På turen blev det også mere overskyet, så da vi ankom til Hitachi Seaside Park var temperaturen faldet drastisk, så det var da meget godt, at jeg havde taget min jakke med. Hitachi Seaside Park er en gigantisk park, der mest er kendt for sine blomster, og det var også derfor, jeg gerne ville besøge den, eftersom visse blomster stod i flor i netop denne periode.

Under min ankomst valgte jeg først at lægge turen forbi området med påskeliljer, hvor forskellige sorter stod plantet i enorme grupper, der dannede forskellige mønstre. Jeg anede slet ikke, at der fandtes så mange typer påskeliljer og blev ret overvældet over mængden, for der var simpelthen påskeliljer overalt til alle sider, og nogle af dem var endda afblomstret eller slet ikke sprunget ud endnu. Der var hundredvis af folk i parken og de havde naturligvis travlt med at tage billeder af både blomster og hinanden, og nogen havde sågar medbragt en flok hunde, som de tog opstillede billeder af sammen med påskeliljerne som baggrund. Det unikke ved Hitachi Seaside Park er, at blomsterne befinder sig blandt træer, så det faktisk er som at begive sig rundt i en skov med enorme mængder blomster. Normalt er blomsterhaver ryddet og åbne, men her føltes det på en måde som om man befandt sig i naturen og derfor kunne værdsætte den kunstige skønhed endnu mere.

Blå øjeblomster i Hitachi Seaside Park

Et brudepar får taget billeder

Dog er parkens største attraktion ikke fyldt med træer, for dette er nemlig en hel bakke fyldt med blå øjeblomster, som var mit næste stop på turen. Cirka 70 % af disse var sprunget ud, så selvom de ikke stod i fuld flor endnu, så var det stadig et betagende syn at se en blå bakke, som man endda kunne gå på via et stisystem. På toppen af bakken hang en klokke, som folk hele tiden ringede på for at vise, at de havde nået toppen, og så var der også et brudepar, der var ved at få taget billeder i deres traditionelle dragter med traditionelle paraplyer. Bakken med blå øjeblomster ligger i udkanten af parken, så jeg tog tilbage til selve parken for at besøge den modsatte sektion i forhold til påskeliljerne, hvor tulipanerne befandt sig. Præcis som med påskeliljerne var der tusindvis af tulipaner, som var arrangeret i forskellige mønstre, og endnu engang blev jeg overvældet over mængden af blomster, for selvom man står i blandt dem kan man slet ikke begribe, hvor mange der er. Der var tulipaner til alle sider, og det var lidt svært at nyde synet, fordi man ikke vidste, hvor man skulle kaste øjnene hen. Midt i det hele stod en lille vindmølle og ved siden af denne en struktur, som skulle forestille en bro med en dertilhørende flod af blomster. Ligesom med påskeliljerne var der tale om forskellige slags tulipaner, og igen blev jeg overrasket over at lære, at der fandtes så mange. De var ikke blot forskellige i deres farver, men også deres form, størrelse og højde, så hvis man er besat af blomster er Hitachi Seaside Park nok den rene himmel.

Det var blevet ret overskyet og også en anelse koldt, og parken nærmede sig desuden lukketid, så jeg valgte at forlade den, så jeg kunne nå den næste bus tilbage til stationen og derfra videre med tog direkte til Tokyo. Jeg stod i kø ved billetkontoret i et kvarters tid blot for at få at vide, at toget var fyldt op, og at det derfor ikke var muligt at reservere plads, men jeg ville ikke vente i 30 minutter på næste tog og besluttede mig derfor for at stå op i midtergangen, hvor andre passagerer dog også måtte indfinde sig. Da jeg kom tilbage til Tokyo var det kun lige blevet mørkt, så dette var en dag der kunne afsluttes tidligt, hvilket passede mig fint, fordi jeg skulle tilbringe den næste og sidste dag i selskab med en ven. Jeg tog derfor et hurtigt bad, pakkede mine ting sammen og gik i seng før klokken 22.

19. april 2019: Mito og Hitachi Seaside Park
En flod af blomster blandt tulipaner

Dagens højdepunkt: De blå øjeblomster i Hitachi Seaside Park

Dagens gode minde: Det er altid sjovt at se brudepar få taget billeder i Japan, og brudeparret i Hitachi Seaside Park indgik somme tider i sjove fastfrosne stillinger, der var underholdende at se på

Dagens forbrug på seværdigheder: 450 yen

Dagens gode råd: Husk at undersøge om visse toglinjer kræver pladsreservation - selv med Rail Pass