Yuru-chara (udtales Yuru-kyara) er den japanske betegnelse for maskotter, der er blevet skabt for at fungere som symbolet for et sted, en begivenhed, en virksomhed eller et andet foretagende og dermed promovere dette. Formålet med en Yuru-chara er primært af kommerciel karakter, men ved netop ved at lægge dette over på et ofte nuttet væsen, så kan man promovere steder eller mærker på et uskyldigt og underholdende niveau. En Yuru-chara fungerer netop som ansigtet udadtil og folk får på den måde dannet sig et positivt indtryk af det pågældende sted eller den organisation, som en Yuru-chara repræsenterer, fordi der er tale om en fiktiv figur, der ikke rigtig kan sættes i forbindelse med det bureaukratiske og kapitalistiske virke, den sådan set er en del af.
En Yuru-chara optræder først og fremmest i form af billeder på samme måde som et logo - både på hjemmesider, skilte, brochurer og lignende, men der findes ligeledes merchandise, så man samtidig kan tjene penge på at markedsføre en Yuru-chara. Præcis som med sportsmaskotter, så optræder en Yuru-chara også i fysisk form til diverse begivenheder eller bestemte steder, hvor en person iklæder sig et kostume, så folk kan interagere med figuren. Nogle Yuru-chara'er er endt med at få så store fanbaser, at de er blevet sociale fænomener med egne konti på for eksempel Twitter og Instagram. En Yuru Chara kan lidt sammenlignes med Flodhesten Dolph, men i modsætning til den noget rapmundede flodhest, så er en Yuru-chara typisk mindre snakkesalig, og så er det desuden et krav, at den skal være elskværdig. Den behøver ikke at have et kært udseende - bare den er charmerende i sin adfærd. Dette er netop forklaringen på, hvorfor Yuru-chara'er er endt med at blive så populære, fordi de netop taler til japanernes fascination af alt der er nuttet - også kaldet kawaii. Formår man ikke at skabe en Yuru-chara, der tiltaler japanerne, så er der altså tale om en negativ marketingstrategi.
I Japan har hvert præfektur sin egen maskot, og det er typisk disse, der tænkes på, når man taler om Yuru-chara. En af de mest populære maskotter er bjørnen Kumamon, der er maskotten for Kumamoto-præfekturet. Ofte er maskotten en direkte hentydning til det pågældende præfektur. For eksempel betyder Kumamoto direkte oversat "bjørnenes oprindelse", og netop derfor har man valgt en bjørn som præfekturets maskot, selvom der ikke længere findes bjørne i Kumamoto-præfekturet. Kumamon blev dog opfundet i 2010, hvor det såkaldte Yura chara-boom allerede var i gang. Officielt begyndte dette i 2007, da Hikone-borgen fik en maskot kaldet Hikonyan - en hvid kat med en samuraihjelm, der hurtigt blev landskendt. Hikonyan førte til, at 200.000 flere besøgende lagde turen forbi Hikone-borgen det første år, og med denne succes valgte man hurtigt at tilslutte sig maskot-dillen mange andre steder i Japan, hvor der blev investeret mange penge i at skabe genkendelige væsner, så der i dag findes over 3000 Yuru-chara. Hvert år kåres årets maskot under et såkaldt grand prix, hvor over 1000 maskotter er nomineret.