10 skuffende oplevelser i Japan

Jeg elsker at rejse rundt i Japan og opleve forskellige attraktioner, som jeg på forhånd udvælger hjemmefra. Jeg gør mig derfor også forestillinger om steder ud fra de indtryk, jeg får ved at læse om dem eller se billeder på internettet, men nu og da hænder det dog, at et sted ikke helt lever op til de forventinger, jeg ellers havde haft, og dermed bliver det en skuffende oplevelse at besøge det i virkeligheden. Forskellige faktorer kan spille ind, men generelt bliver jeg skuffet, hvis jeg føler, at et sted ikke fortjener så meget opmærksomhed, som det ellers får.

Dette er en liste over 10 steder i Japan, der for mig var en skuffende oplevelse. Der er naturligvis tale om min personlige vurdering baseret på de forventninger, jeg på forhånd havde, og som jeg altså ikke følte blev indfriet under mit besøg. Klik på billederne for at læse dagbogsindlæg fra min oplevelse ved hvert sted.

10: Ashikaga Flower Park

10 skuffende oplevelser i JapanAshikaga Flower Park er kendt for sine mange blomster og særligt blåregn, men da jeg besøgte stedet i 2019 var disse dog ikke sprunget ud, og der var generelt ikke så mange blomster og dermed heller ikke farver. Det var april måned, så træerne og buskene havde heller ikke fået blade, så det meste af haven virkede derfor død. Det er naturligvis en selvfølge, når man besøger stedet på en årstid, men jeg havde alligevel håbet, at der var lidt mere at se uden for sæsonen, for billetprisen tilpasser sig trods alt efter, hvor mange blomster, der er at se, og jeg syntes ikke, at jeg fik oplevet nok for de 1000 yen, som jeg skulle betale for mit besøg. Dagen efter tog jeg til Hitachi Seaside Park, hvor jeg tværtimod ikke blev skuffet over mængden af blomster, hvilket også bare styrkede min skuffelse over Ashikaga Flower Park.

9: Ueno Zoo

10 skuffende oplevelser i JapanFørte gang, jeg tog til Japan, havde jeg planlagt at se pandaerne i Ueno Zoo, fordi det er mit yndlingsdyr, og dette var før, København Zoo fik sine egne af slagsen. Der var dog flere skuffelser forbundet med turen i Ueno Zoo. For det første var der proppet med mennesker, så køen til selve haven var lang, men inde i Ueno Zoo var der også en giga kø til pandaerne, hvilket blev endnu en skuffelse, for da det endelig blev min tur til at se dem, så lå de bare og sov. Oven i det måtte man ikke stå og kigge på dem i for lang tid ad gangen, så det meste af mit besøg gik med at se på havens andre dyr, og sammenlignet med København Zoo var det en lidt tam oplevelse, når man tænker på, at det er Tokyos zoologiske have og Japans ældste. Jeg havde forventet flere dyr, bedre forhold og generelt også bedre muligheder for at se pandaerne, da de er hovedattraktionen, men det blev en kedelig og forglemmelig tur, hvor jeg ironisk nok husker synet af mennesker frem for dyr.

8: 21st century museum of contemporary art

10 skuffende oplevelser i Japan21st century museum of contemporary art er et kunstmuseum beliggende i Kanazawa, der er dedikeret til moderne kunst. Der er tilmed tale om et af Japans mest kendte kunstmuseer, men jeg kan stort set intet huske fra mit besøg i 2018, hvilket først og fremmest skyldes, at man ikke må tage billeder af udstillingerne, så jeg kun har fotografiske minder fra de udendørs udstillinger og museets hovedattraktion i skikkelse af en falsk pool, der da også var interessant at befinde sig i. Men det er sådan set det eneste minde jeg har fra museet, hvis andre udstillinger, jeg slet ikke kan erindre. De satte således intet aftryk i min hukommelse, men det skyldes også, at jeg ikke rigtig interesserer mig for moderne kunst, så det derfor ikke siger mig så meget at gå rundt og betragte det. Jeg kan kun huske, at jeg syntes, at udstillingerne var underlige, men hvordan de så ud, har jeg for længst glemt alt om, så jeg synes ikke ligefrem, at museet var besøget værd.

7: Takayama Festival

10 skuffende oplevelser i JapanJapan er kendt for sine mange festivaler, og da jeg tog til Japan i 2017, viste det sig, at en af de største ville blive afholdt, imens jeg befandt mig i landet – nemlig Takayama Festival. Jeg valgte derfor at bruge en dag på at tage til Takayama og opleve festivalen, hvor der dog var fyldt med så mange mennesker, at det var svært at nyde stemningen, der generelt var kaotisk og stressende. Jeg var dog glad for, at jeg fik prøvet at opleve en japansk festival, for på den måde fandt jeg ud af, at det ikke rigtig er noget for mig, fordi store menneskemængder ikke lige er min kop te. Der var ikke rigtig nogen underholdning eller nogle kulturelle indslag – blot nogle stillestående paradevogne, der da også var flotte, og da karakuri-dukker blev sat til at optræde på enkelte af disse, var der så mange tilskuere, at man alligevel intet kunne se. Festivalen var derfor mest kendetegnet ved sin stemning, der sådan set bare mindede om en forlystelsespark uden forlystelser, men der skal mere end menneskemængder til at vække min interesse.

6: Fodgængerfeltet i Shibuya

10 skuffende oplevelser i JapanI Tokyo ligger verdens travleste fodgængerfelt i Shibuya, hvilket alt for ofte benyttes i film, serier og reklamer. Ligesom mange andre synes jeg, at fodgængerfeltet er overvurderet, for i virkeligheden føles det ret lille, og det er ikke rigtig specielt – bare travlt, så at krydse det er en stressende oplevelse, netop fordi der er så mange mennesker, så man knap nok når at forholde sig til, at man krydser en vej, før dette er gjort. Men fodgængerfeltet er også meget befærdet på grund af antallet af turister, så det er et besynderligt sted, hvor folk stimler sammen for primært at se på andre mennesker for at kunne forholde sig til og iscenesætte Tokyo som en millionby. Fodgængerfeltet kan bedst observeres fra de omkringliggende bygninger, hvor man kan begribe dets størrelse, men i jordhøjde føles det som et almindeligt lyskryds med alt for mange mennesker.

5: Ise-helligdommen

10 skuffende oplevelser i JapanIse-helligdommen er Japans vigtigste helligdom, men den er nok også blandt landets kedeligste, netop fordi den er så hellig. Helligdommen består nemlig af to seksioner, der befinder sig på enorme grunde, hvor man skal vandre længe for at komme frem til selve helligdommen, som man så alligevel ikke har adgang til. Der er tilmed så få bygninger, at der kun er ganske få ting at beundre, så Ise-helligdommen er mest kendetegnet ved sin spirituelle stemning, der dog også trækker mange besøgende til som Japans svar på Mekka. Man skal derfor nok også være japaner for i sandhed at værdsætte Ise-helligdommen, for da jeg besøgte den i 2023, blev jeg en anelse skuffet over, hvor lidt der rent faktisk var at se, for jeg er vant til at besøge helligdomme, hvor der normalt er så mange ting at opleve, så at Japans største primært bestod af åbne grusarelaer, kom lidt bag på mig. Men på den anden side skal man naturligvis ikke henfalde til materiel fortabelse, når man kommer for at dyrke åndeligheden, og jeg kunne trods alt godt lide, at helligdommen befandt sig afsides i et naturligt miljø.

4: Bambuslundene i Arashiyama

10 skuffende oplevelser i JapanBambuslundene i Arashiyama er en af Kyotos mest berømte seværdigheder, men dette har dog også indvirkning på antallet af besøgende. Det er kort sagt nærmest umuligt at besøge stedet i ro og fred, idet der dagligt er massevis af turister, som flokkes til, hvilket fuldkommen spolerer stemningen, som stedet i virkeligheden besidder. Det er dog ikke kun dette, der for mig gør bambuslundene til en skuffende oplevelse, for når det kommer til stykket er der nemlig blot tale om helt almindelige bambuslunde, som man tilmed kun kan betragte fra et stisystem. Jeg har gået rundt i både bambuslunde og bambusskove i Japan, hvor jeg kunne vandre blandt de enorme rør og i sandhed beundre dem på nært hold, så at beskue dem bag en indhegning er bare for kedeligt efter min smag, og at der er tale om et af Japans mest ikoniske steder er decideret bizart, for det gør ikke stedet til andet end en turistfælde.

3: Matsushima

10 skuffende oplevelser i JapanMatsushima er navnet på en gruppe kalkøer med grantræer, der ligger langs kysten ved byen med samme navn. Da jeg i 2016 var i området, valgte jeg derfor at besøge Matsushima, hvilket jeg havde glædet mig til efter at have set billeder hjemmefra, og stedet har sågar status som et af Japans 3 flotteste landskaber. Dette har jeg dog svært ved at forstå, for jeg blev ikke just imponeret over landskabet, idet der kun var ganske få øer, der kunne betragtes fra land. Det blev ikke bedre af, at det var tidligt om morgenen, hvor solen hang lavt, så det i sandhed var svært at beundre udsigten, fordi øerne virkede sorte i stedet for hvide. Der var dog ikke mange mennesker, så jeg kunne i ro og fred gå rundt i området og tilmed udforske den ene af øerne alene, hvilket faktisk var det, der gav mig det største indtryk og ikke så meget omgivelserne, der i mine øjne blegner i forhold til mange andre japanske landskaber.

2: Kotokuin

10 skuffende oplevelser i JapanJapan har mange seværdigheder, og nogle er mere populære end andre, men nu og da ankommer jeg til et sted og tænker “var det alt”. Dette var blandt andet tilfældet, da jeg i 2016 besøgte Kotokuin-templet i Kamakura, der er kendt for sin store Buddha-statue, og det er sådan set også det eneste, som det sted har at byde på. Der er som sådan intet galt med statuen, men sammenlignet med mange andre steder i Japan, så forstår jeg ikke, hvorfor den er så ikonisk og populær. I Kamakura alene er der flere steder, som er mere værd at besøge, men den store Buddha er byens vartegn, og jeg følte simpelthen ikke noget af at se den, hvorimod den var omgivet af mennesker i hobetal, der var fuldkommen forgabte i den. Man skal muligvis være religiøst anlagt for at værdsætte den fuldt ud, men for mig var det bare en stor statue. Jeg savnede generelt nogle bygninger, haveområder eller bare noget mere plads, så man kunne føle, at der var tale om en tempelgrund.

1: Naoshima

10 skuffende oplevelser i JapanNaoshima er en ø i det japanske indlandshav, der er kendt som en såkaldt kunst-ø, fordi man hér har forsøgt at trække turister til ved at integrere kunst i naturen og det døende øsamfund. Dette er som sådan en god ide, men moderne kunst har ikke rigtig min interesse, så jeg udskød længe mit besøg til Naoshima, indtil jeg endelig fik besøgt øen i 2023. I stedet for at udvælge specifikke ting på Naoshima, har jeg valgt at inkludere hele øen som en skuffende oplevelse, fordi besøget på øen ikke rigtig efterlod noget indtryk i mig, selvom jeg havde sat en hel dag af. Der er således kun få øjeblikke, jeg rent faktisk mindes, og det er som regel stunder, hvor jeg fandt frem til kunst skjult i naturen eller bare gik rundt og observerede ølivet, for øens musser og kendte skulpturer var for mig kedelige og intetsigende, så hypen omkring Naoshima har jeg personligt svært ved at forholde mig til. For mig var det mere en unik oplevelse end en interessant en.