Haibutsu kishaku

Haibutsu kishakuHaibutsu kishaku er et begreb, der dækker over anti-buddhistiske bevægelser og anvendes især om den modstand, som buddhismen i Japan mødte i slutningen af 1800-tallet, hvor buddhismen og shintoismen blev splittet op efter mere end 1000 års sameksistens, og shintoismen blev gjort til statsreligion. Tokugawa-shogunatet blev væltet i 1868 og med dette fulgte en modernisering af Japan, der blandt andet betød, at man begyndte at tage afstand til buddhismen grundet religionens tætte forbindelser til shogunatet under dettes mere end 250 års styre. I denne periode fik buddhismen mulighed for at blomstre og konsolidere sin status i Japan, idet templer modtog støtte fra shogunatet, og det betød, at der var i omegnen af 100.000 templer, da disse pludselig blev overladt til sig selv, efter bruddet med staten.

I slutningen af 1800-tallet forsvandt mange templer dermed af sig selv, da man simpelthen ikke havde råd til at bemande eller vedligeholde dem, og kun de største af slagsen fik således mulighed for at bestå. Men haibutsu kishaku var dog ikke et fredeligt fænomen, idet der var tale om voldelig modstand rettet mod templerne, der af mange blev anset for at være et unødvendigt levn fra fortiden i en periode, hvor man vel at mærke søgte efter at modernisere samfundet. Det samme gjaldt Japans borge, der derfor blev revet ned, og samme skæbne mødte flere tusinder templer i Japan, da bygninger, statuer og artefakter blev destrueret af borgere, der agtede at svække buddhismen i Japan med kraft.

Der er ikke nøjagtige tal på, hvor mange templer, der blev ødelagt i slutningen af 1800-tallet, men der kan være tale om op til 40.000, hvilket blandt andet er forklaringen på, at man i visse egne af Japan kun har et beskedent udvalg af templer den dag i dag. Der er desuden også spor efter haibutsu kishaku-bevægelsen ved visse templer, hvor man for eksempel kan opleve hovedløse statuer, der er fysiske spor efter fortidens foragt over for buddhismen. Men religionen havde i flere generationer påvirket japanernes virkelighedsopfattelse og været med til at forme samfundet og dets værdier, og den blev derfor ikke afskaffet. I stedet blev den svækket, og buddhistiske templer er nu private institutioner, der nærer sig på japanernes velbevarede forhold til religionen, idet man både modtager penge i form af ofringer og sælger genstande såsom amuletter. Nogle templer lejer desuden værelser ud til folk, der har mulighed for at følge aktiviteterne i dem på første hånd, og så er der andre, der ganske enkelt fungerer som turistattraktioner.

 

Total Page Visits: 404 - Today Page Visits: 1