21. marts 2016: Nara og Kyoto

På denne dag besøgte jeg:

-Fushimi Inari Taisha, Kiyomizudera, Yasaka-pagoden og Higashi Honganji i Kyoto

-Nara Park og Kofukuji i Nara

Fushimi Inari Taisha

21. marts 2016: Nara og Kyoto

Mens jeg endnu befandt mig i Tokyo, havde jeg hjemmefra planlagt, at jeg kunne nå et smut til Kyoto og Nara i syd. Jeg stod derfor op lidt over klokken 6, så jeg kunne tage shinkansen dertil, hvilket tog omkring 2,5 time, så jeg var i Kyoto lidt i 10. Herfra tog jeg et lokaltog til et af mine yndlingssteder i Japan, Fushimi Inari Taisha, hvor jeg også var sidste år. Denne gang var vejret dog bedre, og der var langt flere mennesker end forrige gang. Eftersom Fushimi Inari Taisha består af endeløse trapper i et tunnelsystem af torii-porte, var det derfor besværligt at komme frem, når der hele tiden kom folk gående ned, og dem foran havde svært ved at klare tempoet. Der var mange gamle mennesker, der absolut ville op at beundre udsigten, og andre stoppede hele tiden op for at tage billeder (mest af sig selv...). Omkring halvvejs var der allerede gået en time, så jeg besluttede mig for, at det var blevet tid til at vende tilbage mod stationen, hvor jeg fortsatte sydpå mod den gamle hovedstad Nara.

Nara

Kofukuji

I Nara var der endnu flere mennesker, så det tog en del tid at komme frem til den gamle bydel med seværdigheder. Jeg nåede til parken, der er kendt for sine tamme hjorte, da klokken blev 14. Selvom det var mandag, så var der mange steder proppet med mennesker - særligt de smalle fortorv ved vejene var en lang kø, hvor man blev sat fast, fordi folk ventede på at passere lyskryds. Jeg vidste, at jeg ville få svært ved at se de ting i Kyoto, som jeg gerne ville nå, mens jeg befandt mig sydpå, hvis jeg skulle blive længere i Nara, så jeg vendte om med visheden om, at Kyoto ville være langt mere proppet. Oprindeligt ville jeg gerne have besøgt Todaiji-templet, der er det største tempel i Nara, men det viste sig, at det var ved at blive renoveret, så jeg droppede den lange gåtur dertil, og det eneste tempel, jeg dermed nåede at besøge var Kofukuji-templet, der da også var en oplevelse i sig selv.

Kyoto

21. marts 2016: Nara og Kyoto
Kiyomizudera (og mange mennesker)

I Kyoto var det som ventet endnu værre. Her var de spinkle gader i den gamle bydel spækket med mennesker, så da klokken slog 17, var jeg kun nået frem til Kiyomizudera, hvor den berømte hovedbynging desværre var under renovering, så jeg fik kun set nogle af de andre bygninger og områdets helligdomme, inden solen begyndte at gå ned. På vej gennem de gamle bygader købte jeg nogle souvenirs til mine forældre og fik desuden lige øje på Yasaka-pagoden, som jeg nåede at tage et smut forbi, inden jeg tog turen tilbage mod stationen. På vejen så jeg Higashi Honganji, som var ved at blive renoveret, sidste gang jeg var i Kyoto, så den fik jeg også lige at se i udækket tilstand. Jeg havde planlagt at se en hel del flere templer, men antallet af mennesker kom bag på mig, så jeg kunne ikke holde tempoet og det blev derfor en lang dag med meget få oplevelser.

Også denne gang fik jeg gået en hel del, og mine fødder gjorde pænt ondt på vej mod Kyoto Station, så jeg glædede mig til at komme ned at sidde i toget. Det skulle dog vise sig at have lange udsigter, for da jeg stod på shinkansen, var hvert et sæde proppet så jeg måtte lige som mange andre stå op, indtil halvdelen af turen var gået, og folk begyndte at stige af. Jeg ankom sent på aftenen til Tokyo og tog hurtigt videre til Ueno, hvor jeg gik direkte tilbage til mit hotel, mens klokken nærmede sig 22. Og sådan sluttede min hidtil længste dag i Japan.

Dagens højdepunkt: Turen gennem Kyotos ældgamle gader er både fascinerende og på samme tid bekendt, da det vækker minder til de danske storbygader, der ligeledes er smalle og kompakte

Dagens gode minde: Gensynet med Fushimi Inari.

Dagens forbrug på seværdigheder: 0 yen.

Dagens gode råd: Man kan sagtens tage på en endagstur til Kyoto-området fra Tokyo.